Pieter van Oord

De nieuwe baas van Schiphol zul je niet meer horen over nachtsluiting of privéjetverbod

Door RTL Z··Aangepast:
© ANP. Pieter van Oord is de nieuwe ceo van Schiphol Groep.De nieuwe baas van Schiphol zul je niet meer horen over nachtsluiting of privéjetverbod
RTL

Opvallend veel pers vandaag bij de toelichting op de halfjaarcijfers van Schiphol Groep. Het was dan ook de eerste ontmoeting met de nieuwe topfunctionaris, Pieter van Oord. Onder hem gaat er een andere wind waaien. We stellen hem aan je voor.

Van Oord, Van Oord, waar kennen we die naam van? 

Van het gelijknamige baggerbedrijf natuurlijk. Daar was de 63-jarige Van Oord dertig jaar in dienst. En dat werd meteen duidelijk toen hij vertelde dat Schiphol Groep de komende jaren nog eens miljarden euro's extra gaat investeren in de terminal en buitenruimte van de luchthaven bij Amsterdam. 

Veel meer vluchten op Schiphol, mega-investering gepland
Lees ook

Veel meer vluchten op Schiphol, mega-investering gepland

Tien jaar achterstallig onderhoud heeft zijn sporen nagelaten en Van Oord wil daar zo snel mogelijk iets aan doen omdat Nederland volgens hem een topluchthaven verdient.

Ging het ook nog over andere dingen dan infrastructuur?

Zeker. Een belangrijke vraag was hoe de nieuwe baas de relatie wil herstellen met 'de buren', omwonenden van Schiphol die hinder ervaren van stijgend en dalend vliegverkeer en geen rechtsmiddelen hebben om daar iets aan te doen. 

Onder Van Oords voorganger, interimmer Ruud Sondag, lanceerde Schiphol in april 2023 een achtpuntenplan met als meest in het oogspringende maatregelen een nachtsluiting en een verbod op vluchten met privéjets.

En? Omarmt Van Oord dat plan?

Nou, nee. Niet echt. Van Oord staat wel achter het doel van het plan, minder hinder voor de buren, maar over het achtpuntenplan sprak hij in verleden tijd. Een nachtsluiting en een verbod op privéjets is aan de politiek in Den Haag. Het enige dat Schiphol zelf kan doen, legde hij uit, is het onaantrekkelijk maken om nog langer met heel lawaaiige vliegtuigen te willen starten of landen in de nacht. 

En hoe denkt hij dat te realiseren?

Via tariefdifferentiatie. Die wordt dan gebaseerd op zeven vliegtuigtypen, variërend van heel luidruchtig tot relatief weinig geluidproducerend. Schiphol is nu met de luchtvaartmaatschappijen in overleg om de lawaaiigste zo veel havengeld te laten betalen dat die de luchthaven uit zichzelf gaan mijden. Zo'n systeem zou in 2025 of de jaren erna ingevoerd moeten worden. Over nachtsluiting en een verbod op privéjets had Van Oord het niet meer.

Dat klinkt als een koerswijziging?

En dat is het ook. Wie Van Oord vandaag beluisterde hoorde een heel andere toon dan zijn voorganger Ruud Sondag voortbracht. Van Oord wilde geen prioriteit geven aan omwonenden, medewerkers of infrastructuur. Hij sprak van een verantwoordelijkheid om Nederland te verbinden met de wereld, omdat Nederland een heel open economie is, waarbij een heel goede luchthaven past.

En de krimpplannen van het kabinet dan?

Krimp heeft een negatief effect op dit alles, zei Van Oord, die ook nog zei te hopen dat luchthaven Lelystad opengaat. Dat zou een enorm positief effect hebben op het geluid rondom Schiphol, omdat in Lelystad aanzienlijk minder mensen wonen. 

Daarnaast is het goed voor de werkgelegenheid in de provincie Flevoland, waarvan 60 procent van de mensen 's ochtends de provincie uitrijdt naar hun werk. Het zijn woorden die de luchtvaarsector als een 321neo in de oren zullen klinken.

Lees meer over
SchipholLuchtvaart