Hoge Raad

Eindoordeel: inlogtijd is werktijd en moet betaald worden

Door RTL Z··Aangepast:
© Marcel van den Bergh. Een callcentermedewerker (archiefbeeld)Eindoordeel: inlogtijd is werktijd en moet betaald worden
RTL

Na jaren juridische strijd staat het nu definitief vast: inlogtijd is werktijd en moet betaald worden. De Hoge Raad laat een eerdere uitspraak van het Gerechtshof daarover ongemoeid en daarmee is de zaak nu definitief afgedaan.

De zaak begon met een ex-medewerker van een callcenter (Teleperformance) die over een periode van vier jaar achterstallig loon terugeiste van zijn werkgever. Volgens het reglement van het callcenter moest de werknemer iedere dag tien minuten voor het begin van zijn werktijd aanwezig zijn om alle systemen aan te slingeren, zodat stipt op tijd de eerste belletjes afgehandeld konden worden.

10 minuten eerder op je werk? Daar moet je baas voor betalen, oordeelt hof
Lees ook

10 minuten eerder op je werk? Daar moet je baas voor betalen, oordeelt hof

De werknemer vond dat hij daar voor betaald moest worden, maar de werkgever was het daar niet mee eens. Het callcenter verweerde zich door te stellen dat werknemers niet wordt gevraagd werkzaamheden uit te voeren, maar alleen 'aanwezig moeten zijn zodat tijdig met de arbeid begonnen kan worden'. Omdat zij in die tien minuten ook koffie kunnen drinken of naar het toilet kunnen, zou dit niet onder betaalde werktijd vallen.

Gehakt

Alle rechters die ernaar hebben gekeken maakten daar eensluidend gehakt van. Zowel de kantonrechter als het Hof kwam tot de conclusie dat de '10-minutenregel' een bindend voorschrift is van de werkgever en dus gewoon aangemerkt moet worden als werktijd.

"Uit het feit dat een Agent de eventueel resterende tijd kan gebruiken om zich voor te bereiden op de aanvang van zijn dienst op de wijze zoals hem goeddunkt, volgt echter niet dat deze tijd niet is aan te merken als (door Teleperformance te betalen) arbeidstijd. In de tien minuten voor aanvang van de dienst wordt de Agent immers geacht aanwezig te zijn op de werkplek en zich gereed te maken voor zijn dienst. De Agent is met andere woorden beperkt in zijn mogelijkheden zijn tijd aan eigen zaken te besteden", schreef het Hof vorig jaar.

Cassatie

Het callcenter ging daarna nog in cassatie bij de Hoge Raad in een uiterste poging om zijn medewerkers toch niet te hoeven betalen voor de inlogtijd. Maar de hoogste rechter van het land maakte er maar weinig woorden aan vuil.

In een korte uitspraak schrijft de Hoge Raad, zonder verdere motivatie, dat het oordeel van het Hof in stand blijft. En daarmee is voor eens en voor altijd duidelijk: als je geacht wordt om voor je werktijd aanwezig te zijn, bén je al aan het werk. En dus moet je gewoon je geld krijgen.

Lees meer over
Hoge RaadEditie NL Link in bioArbeidsrecht