3600 werknemers

10 minuten eerder op je werk? Daar moet je baas voor betalen, oordeelt hof

Door RTL Nieuws··Aangepast:
© ANP10 minuten eerder op je werk? Daar moet je baas voor betalen, oordeelt hof
RTL

Een ex-werknemer van het callcenter Teleperformance in Zoetermeer krijgt nog bijna 3000 euro van zijn voormalige werkgever, omdat hij jarenlang tien minuten vóór zijn dienst aanwezig moest zijn om alvast in te loggen. Omdat het bedrijf 3600 werknemers heeft, kan het vonnis duur uitpakken.

Het gerechtshof in Den Haag heeft in hoger beroep de eerdere uitspraak van de kantonrechter bevestigd.

Het planningsreglement van het callcenter, dat werkt voor klanten als Microsoft, Google, Mastercard en BMW, schrijft voor dat medewerkers tien minuten voor aanvang van hun werkzaamheden aanwezig zijn. Op die manier kunnen zij alvast inloggen in de verschillende systemen en bij aanvang van de werktijd meteen beginnen met bellen.

Achterstallig loon

Vorig jaar eiste een werknemer die vanaf 2016 vier jaar voor Teleperformance had gewerkt die tien minuten met terugwerkende kracht op als 'achterstallig loon'. De optelsom bracht hem tot een vordering van zo'n 1600 euro. Toen het bedrijf weigerde dat te betalen, stapte de man naar de rechter.

Het callcenter verweerde zich door te stellen dat werknemers niet wordt gevraagd werkzaamheden uit te voeren, maar alleen 'aanwezig moeten zijn zodat tijdig met de arbeid begonnen kan worden'. Omdat zij in die tien minuten ook koffie kunnen drinken of naar het toilet kunnen, zou dit niet onder betaalde werktijd vallen.

Verplicht eerder aanwezig op je werk? Baas moet betalen
Lees ook

Verplicht eerder aanwezig op je werk? Baas moet betalen

Vorig jaar veegde de Haagse kantonrechter al de vloer aan met dat verweer. Het ging volgens de rechter om 'een opdracht van werkgever en derhalve werktijd'. Het bedrag van 2900 euro bestaat uit achterstallig salaris en vakantiegeld, wettelijke verhoging en incassokosten. Daarnaast moet het bedrijf bijna 800 euro aan juridische kosten van de werknemer vergoeden.

3600 werknemers

Volgens de uitspraak in het hoger beroep lag opnieuw 'de vraag voor of de tien minuten voor aanvang van zijn dienst moet worden aangemerkt als betaalde arbeidstijd'. "Het hof beantwoordt deze vraag evenals de kantonrechter bevestigend."

De vergoeding blijft hetzelfde als in de eerdere uitspraak: "Nu Teleperformance geen grieven heeft gericht tegen de hoogte van de door de kantonrechter toegewezen vordering, gaat het hof van de juistheid daarvan uit."

De uitspraak kan nog een duur staartje krijgen voor het callcenter. Het bedrijf heeft 3600 vaste werknemers in Nederland, België en Suriname.

Lees meer over
Gerechtshof Den HaagArbeidsmarktArbeidsrechtDen HaagZoetermeer