Minister Madlener erkent: 130 maar op 'beperkt aantal' plekken
Minister Madlener van Infrastructuur en Waterstaat zelf zou 'heel blij' zijn als iedereen weer 130 km/u kan rijden op snelwegen overdag. Maar voorlopig blijft het bij een 'beperkt aantal trajecten' en 'een beperkte afstand' buiten de Randstad, aldus Madlener.
Daarmee bevestigt de PVV-minister wat RTL Nieuws eerder al meldde. Het terugdraaien van een snelheidsverlaging uit 2019 is niet zo makkelijk als het kabinet ten tijde van het hoofdlijnenakkoord nog hoopte.
Ver van beschermde natuurgebieden
"Daar waar het kan", was in dat hoofdlijnenakkoord de slag om de arm. Een analyse van RTL toonde aan dat de stikstofproblematiek maakt dat 130 overdag niet zomaar kan. "We hebben stikstofruimte nodig en ook geluid is een probleem", erkent Madlener. "Dus we zijn aan het kijken waar het kan."
Door RTL Nieuws geraadpleegde deskundigen zien alleen mogelijkheden op baanvakken die op grote afstand liggen van Natura 2000-gebieden. Als voor die trajecten kan worden aangetoond dat het verhogen van de snelheid niet ten koste gaat van de natuur, dan kan het gaspedaal weer dieper worden ingetrapt.
Optimisme getemperd
Madlener verwacht dat die baanvakken zich bevinden buiten de Randstad. Hij spreekt van 'een begin', en hoop op veel meer in de toekomst. De minister zegt binnenkort met een voorstel te komen. Maar een snelheidsverhoging per 1 januari 2025 noemde hij 'wel heel snel'.
Tijdens een commissiedebat afgelopen zomer was Madlener nog optimistisch. De stikstofuitstoot die zou ontstaan door een verhoging van de maximumsnelheid zou 'gigantisch meevallen' en het wagenpark zou sinds 2019 verschoond zijn en daardoor minder stikstofdepositie veroorzaken op Natura 2000-gebieden.
Later meer duidelijk
"Ik hoop, en ik ga het proberen, om de ruimte die ontstaat door schonere voertuigen te benutten om 130 te kunnen rijden en toch niet meer stikstof uit te gaan stoten", hield Madlener de Kamer toen voor.
"Ik vermoed zo maar dat dit zou kunnen." Maar dit kan niet, stellen door RTL Nieuws geraadpleegde ecologen en juristen. De verschoning van het wagenpark mag niet worden ingezet voor een verhoging van de snelheid. Hoe Madlener dan wel denkt een snelheidsverhoging door te kunnen voeren, moet duidelijk worden uit zijn nog te publiceren voorstel.