Opnieuw bankroet

Negatief imago fatbikes duwt Doppio in faillissement

Door Mathijs Smit··Aangepast:
© ANP - Fatbike van DoppioNegatief imago fatbikes duwt Doppio in faillissement
RTL

Urban Mobility, de producent van de fatbikes van Doppio, is failliet. Volgens oprichter Peter Eiselin is het bedrijf genekt door vraaguitval als gevolg van de negatieve publiciteit rond fatbikes en de toevloed van illegaal geïmporteerde en opgevoerde modellen.

Doppio werd in 2019 opgericht door de 52-jarige ondernemer Eiselin. Het bedrijf ontwikkelde een tweezitter fatbike die in China werd geproduceerd, maar ging door een samenloop van omstandigheden begin 2021 ook al eens failliet. Leveringsproblemen, geldgebrek en ruzie tussen de aandeelhouders werden het bedrijf destijds fataal.

Doorstart

Omdat Eiselin de merk- en modelrechten in een ander bedrijf had gestopt, kon hij snel een doorstart maken met Doppio. Later dat jaar haalde hij bovendien nog kapitaal op bij de Amsterdamse investeringsmaatschappij Airbridge. Ook kwam er ruim een kwart miljoen euro van 124 kleine investeerders binnen, dankzij een crowdfundingactie via het platform CrowdAboutNow.

Met dat geld wilde Doppio stevig groeien. "We gaan ons de komende periode concentreren op zowel de uitbouw van het online kanaal als de opening van doppio-stores in steden als Utrecht, Rotterdam en Maastricht", zei Eiselin destijds. "Ik geloof in die stores, want dan kunnen mensen onze fietsen in het echt zien, een proefrit maken, onderhoud laten plegen of de accessoires die we voor onze fietsen hebben bekijken."

Eind 2022 haalde Doppio opnieuw geld op, nu via een aandelenuitgifte op beursplatform Bondex. Destijds stelde de fatbikeproducent te verwachten dat de omzet elk jaar zou verdubbelen. In 2024 dacht Doppio zes- tot achtduizend fietsen te verkopen.

Imagoverbetering

In maart van dit jaar trad Doppio toe tot een coalitie van producenten, die maatregelen tegen het opvoeren van fatbikes namen en zich inzetten voor de verbetering van het imago ervan. Afgelopen jaar raakte de fatbike uit de gratie, door gevaarlijk rijgedrag van gebruikers, ongelukken en illegale en opgevoerde modellen.

Veel meer ongelukken met fatbike, vooral jongeren in ziekenhuis
Lees ook

Veel meer ongelukken met fatbike, vooral jongeren in ziekenhuis

Na berichtgeving van onder meer RTL Nieuws nam de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) afgelopen maanden duizenden illegale fatbikes in beslag en kondigde het Openbaar Ministerie aan strafrechtelijk onderzoek te gaan doen naar verkopers ervan.

Genadeslag

Ondanks alle pogingen om zich te onderscheiden van de illegale en opgevoerde fatbikes is Urban Mobility, het bedrijf achter de Doppio, nu dus failliet gegaan. In een bericht aan de aandeelhouders, dat is ingezien door RTL Z, wijt Eiselin het faillissement aan terugvallende verkoopcijfers, die werden gedrukt door 'de aanhoudende negatieve publiciteit rond fatbikes en de toevloed van illegaal geïmporteerde en opgevoerde modellen'.

De beslissing van verzekeringsmaatschappijen om fatbikes niet meer te verzekeren, gaf Doppio volgens Eiselin de genadeslag. "Daardoor stopten leasemaatschappijen met het aanbieden van Doppio-producten, waardoor een groot deel van de markt verdween."

Miljoen verlies

Overigens blijkt uit de jaarrekening over 2023 dat Doppio ook vorig jaar al geen geweldige resultaten boekte. Dat jaar, dus nog vóór alle negatieve publiciteit rond fatbikes, maakte het bedrijf ruim één miljoen euro verlies.

Aan het einde van het jaar waren de financiële buffers weggesmolten, met een negatief eigen vermogen van ruim 9 ton. Volgens het verslag wilden de aandeelhouders geen nieuw kapitaal meer in het bedrijf investeren. Eiselin reageerde niet op een telefonisch verzoek om een toelichting.

Doorstart werkplaats

Wat de gevolgen van het bankroet zijn voor de gebruikers van een Doppio-fatbike, die voor onderhoud, reparatie en garantie afhankelijk zijn van het bedrijf, is nog onbekend.

"Wij onderzoeken momenteel de mogelijkheden voor een gedeeltelijke doorstart", zegt curator Laurie van Leeuwen, die het faillissement moet afwikkelen. "Dat zou dan vooral gaan om de werkplaats in Amstelveen. Daardoor zou in elk geval de service aan klanten kunnen worden doorgezet."

Lees meer over
Peter EiselinDoppioUrban MobilityFaillissementFatbike