450 miljoen

KLM doet forse ingrepen om winst op te krikken: baanverlies niet uitgesloten

Door RTL Z··Aangepast:
© ANP. Een vliegtuig van KLM stijgt op vanaf Schiphol.KLM doet forse ingrepen om winst op te krikken: baanverlies niet uitgesloten
RTL

Luchtvaartmaatschappij KLM neemt vergaande maatregelen om in de nabije toekomst meer winst te kunnen maken. De productiviteit moet omhoog, geplande investeringen worden geschrapt, banen staan op de tocht en er wordt nagedacht over het afstoten van onderdelen.

Dat heeft KLM vanochtend bekendgemaakt. Het pakket aan maatregelen moet ervoor zorgen dat het bedrijfsresultaat met 450 miljoen euro wordt verbeterd.

Kosten gestegen

De kostenbesparingen en andere maatregelen zijn volgens de maatschappij nodig omdat het de kosten voor materieel en personeel de afgelopen jaren flink zijn gestegen. Ook moet KLM meer betalen aan Schiphol om vluchten uit te mogen voeren.

Over de precieze uitwerking van de plannen moeten nog definitieve beslissingen genomen worden, in overleg met de ondernemingsraad en de vakbond, vertelt een woordvoerder. Maar er is wel haast bij: de verbetering van het resultaat moet binnen één tot anderhalf jaar worden gerealiseerd.

Schiphols nieuwe baas pleitte tevergeefs voor nachtsluiting en verbod op privéjets
Lees ook

Schiphols nieuwe baas pleitte tevergeefs voor nachtsluiting en verbod op privéjets

Bij alle divisies van het bedrijf wordt er ingezet op meer efficiëntie, bijvoorbeeld door automatisering. Maar het bedrijf noemt ook 'maatregelen om de organisatie te vereenvoudigen, meer synergie te realiseren, te ontdoen van overlap en overhead'. Doorgaans betekent dit dat er wel degelijk (dubbele) functies geschrapt worden.

Daarnaast onderzoekt KLM de mogelijkheid om onderdelen van het bedrijf af te stoten die niet direct van invloed zijn op de kerntaak: het vervoeren van mensen door de lucht. Over welke onderdelen dit gaat, is nog niet duidelijk.

Minder investeren

Bovendien worden geplande grote investeringen stopgezet of uitgesteld. Denk daarbij aan de bouw van een nieuw hoofdkantoor en de gebouwen van de onderhoudsdienst. Bij die laatstgenoemde dienst zal er trouwens ook het nodige veranderen. 

De afdeling 'maintenance' kampt namelijk met een personeelstekort, waardoor vliegtuigen vaak te lang uit de roulatie zijn, wat ook weer geld kost. KLM wil ervoor zorgen dat het onderhoud wordt versneld. Lukt dat niet, dan wordt er ook overwogen om in de toekomst het vliegtuigonderhoud deels uit te besteden aan andere partijen.

Tenslotte hoopt KLM nog 100 miljoen euro extra te verdienen door nieuwe producten te introduceren in het cateringaanbod en de vliegtuigindeling 'te optimaliseren'. Lees: meer mensen per vliegtuig te vervoeren.

Lees meer over
KLMAir France KLMReorganisatiesLuchtvaart