Rabobank stuurt 10.000 klanten per maand weg om ‘vervelend gevoel’
Rabobank neemt iedere maand afscheid van ongeveer tienduizend klanten omdat die een risico op witwassen opleveren. Twee jaar geleden waren dat er nog duizend per maand. Een flinke stijging dus, maar bij een deel van de klanten is geen hard bewijs van criminaliteit. Ze leveren de bank echter 'geen goed gevoel' op.
Dat zegt Rabobank-bestuurder Philippe Vollot, die bij de bank belast is met het aanpakken van economische criminaliteit, in een video. De beelden werden medio september gemaakt op een interne bedrijfsbijeenkomst, maar zijn nu gepubliceerd door Follow the Money.
Vollot startte in oktober 2022 bij de bank. Toen moesten via de afdeling offboarding ongeveer duizend klanten per maand vertrekken bij de Rabobank. Dat is nu dus vertienvoudigd.
Vollot geeft de afdeling een pluim. "Ik ben heel trots op het team. We zijn zoveel beter geworden in het identificeren van klanten, die boven onze risicobereidheid uitkwamen. We konden niet zien of het automatisch slechte mensen zijn. Maar die klanten gaven ons reden dat we ons er niet prettig bij voelden," aldus de Fransman in de uitgelekte video.
Te groot risico, aldus bank
"We begrijpen het zakelijke profiel en de businessflow niet," aldus de topman die meent dat de klanten daardoor een te groot risico vormen.
Voorbeelden van klanten waar afscheid van genomen is, geeft hij niet. Daardoor is niet duidelijk waar de bank op let. Normaliter kijken banken naar ongebruikelijke transacties. Ook is een bedrijf verdacht als het geld overmaakt naar 'verdachte' landen, zoals Iran.
Niet-westerse achtergrond
In het geval van Rabobank kunnen ook klanten die legale zaken doen, gedupeerd zijn. Op de vraag van Follow the Money hoe de Rabobank kan garanderen dat het geen bonafide klanten raakt, is niet gereageerd.
In mei bleek uit onderzoek van televisieprogramma Radar dat klanten met een niet-westerse achtergrond en niet-westers klinkende achternaam, twee keer zo vaak worden gecontroleerd door de bank op witwassen of terrorismefinanciering als mensen die wel een westere achtergrond of naam hebben.
Vollot is de eerste ‘chief financial economic crime officer’ van Nederland. Hij werd door de bank aangesteld omdat die volgens toezichthouder De Nederlandsche Bank (DNB) niet genoeg deed om criminele geldstromen binnen de bank tegen te gaan.
Boete van één miljoen euro
In september 2018 kreeg Rabo daarvoor een boete van 1 miljoen euro. Ook gaf DNB de bank opdracht om de zaak vóór april 2020 op orde te hebben. Dat lukte niet. Toen bleek dat Rabobank de door de toezichthouder gestelde deadline niet had gehaald, moest ze een dwangsom van een half miljoen euro betalen.
En in december 2022 liet het Openbaar Ministerie weten een strafrechtelijk onderzoek te zijn gestart, omdat het Rabobank ervan verdenkt de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) overtreden te hebben. De bank nam intussen duizenden mensen extra aan om de klantdossiers op orde te krijgen.
Wie is Philippe Vollot?
De in 1967 in Noord-Frankrijk geboren Vollot studeerde in de jaren tachtig rechten in Parijs. Zijn loopbaan begon hij in 1991 op de juridische afdeling van de beurstoezichthouder COB. Zes jaar later ging hij werken voor de Franse vestiging van Deutsche Bank op de afdeling compliance. Dat is de afdeling die in de gaten houdt of de bank zich aan de wet- en regelgeving houdt.
Na een kort uitstapje naar Barclays Bank keerde hij in 2003 keerde hij weer terug bij Deutsche Bank, waar hij verantwoordelijk werd voor de juridische en compliance afdelingen in Frankrijk. Bij de Duitse bank klom hij in vijftien jaar via verschillende functies op tot het wereldwijde hoofd bestrijding financiële criminaliteit en witwassen.
In interviews noemt hij zichzelf vaak een 'crime fighter'.