Combibaan als oplossing personeelstekort

In de zomer is Tonny hovenier, in de winter ijsmeester

Door Malini Witlox··Aangepast:
© Malini WitloxIn de zomer is Tonny hovenier, in de winter ijsmeester
RTL

In de winter heeft hoveniersbedrijf Donker Groen eigenlijk niet genoeg werk voor al het personeel en dat is nou net de periode dat de lokale ijsbaan staat te springen om ijsmeesters die goed met machines kunnen werken. De twee bedrijven werken nu samen, zodat ze het personeel een heel jaar door werk en een contract kunnen bieden.

Hij is net begonnen aan zijn tweede werkweek, maar hij heeft al veel geleerd. Voor Tonny van den Oever (61) die zelf niet schaatst en ook nooit op tv naar schaatswedstrijden keek, gaat een nieuwe wereld open. 

Hij heeft al geleerd hoe hij gaten in het ijs dicht, hoe hij meet hoe dik het is is en hoe de ijsdweilmachine werkt. Hoewel, op dat laatste vlak heeft hij nog veel te leren. Gaten in het ijs dicht maken en de dikte meten, mag hij al zelfstandig. Op de dweilmachine rijden gaat nog met begeleiding.

"Ik heb als hovenier met allerlei soorten machines gereden, van grasmaaier tot hoogwerker. Maar zo'n ijsdweilmachine is toch heel anders", zegt Tonny. "Het ijs meten, het ijs schaven, zorgen dat het overal perfect is. Het is een flinke uitdaging." Gelukkig heeft hij een goede instructeur aan Jack, die er al drie jaar werkt.

's Ochtends hebben ze het ijs 'geschaafd', nu is het tijd voor een korte rijles. Jack staat achterop de machine en geeft aanwijzingen terwijl Tonny rijdt.

Tonny meet de dikte van het ijs.© Malini Witlox
Tonny meet de dikte van het ijs.

De opdracht: een net rijtraject langs de blauwe lijnen. "Als je bij een wedstrijd tussen de ritten door dweilt, liggen er zwarte blokjes en die mag je niet raken. Het is dus belangrijk dat je goed kunt rijden", instrueert Jack die af en toe naar links en rechts wijst waarna Jack aan het stuur draait.

In zomer hovenier, in winter ijsmeester

Zo meteen gaat Tonny een gat dichten. Hij wijst naar blauwe stippen op de baan en pakt een boormachine en boort door het ijs heen tot op het beton. Hij kijkt op de schuifmaat. Zijn meting noteert hij.

IJsbaan-manager Gianni Romme is blij met de komst van Tonny, die in de zomer bij Donker Groen werkt. Drie jaar geleden kwam de uitwisseling op gang. Een van die hoveniers/annex ijsmeesters werkt nog bij beiden, de ander is net vertrokken omdat hij ook het groenbedrijf verliet. Enkele andere kandidaten hadden het na een dag wel gezien. Het is dan ook anders dan het werken met bomen en planten.

Tonny laat zijn metingen aan manager Gianni Romme zien.© Malini Witlox
Tonny laat zijn metingen aan manager Gianni Romme zien.

Cijfers personeelstekorten

Het UWV koppelde de schaatsbaan en het hoveniersbedrijf aan elkaar. Een combibaan is één van de oplossingen voor het personeelstekort, aldus de uitkeringsorganisatie die een lijstje opstelde met 34 tips zoals het aanbieden van contracten met minder uren, de fysieke belasting verminderen en gepensioneerden inzetten. 

Veel bedrijven kiezen voor één of meer van de 34 oplossingen, aldus het UWV. Toch is het personeelstekort lastig terug te dringen, aldus vandaag gepresenteerde cijfers. Er staan 418.900 vacatures open. Personeel blijft schaars in belangrijke sectoren als zorg, onderwijs, ICT en techniek. 

Het UWV verwacht tot en met 2025 een toename van 130.400 banen, blijkt uit het vandaag gepresenteerde Regio in Beeld. Al wisselt het regionaal flink. Regio’s met de grootste banengroei zijn Zuidoost-Brabant (o.a. ASML), Flevoland, Groot Amsterdam en Midden-Holland. In Zuid-Limburg krimpt het aantal banen naar verwachting, mede als gevolg van de sluiting van VDL Nedcar.

Tonny repareert een gat in het ijs.© Malini Witlox
Tonny repareert een gat in het ijs.

Vroeger ieder jaar een andere ijsmeester opleiden

Romme: "Het kost veel tijd om een ijsmeester goed op te leiden. Je moet er gevoel voor krijgen. Diepte, hoeveelheid water, het patroon. Een ijsvloer is nooit hetzelfde. En de binnenbaan is weer anders dan een buitenbaan. Het is complex werk en dan is het mooi als je iedere winter dezelfde medewerkers in kunt huren."

Voorheen konden de schaatsbaan alleen een tijdelijk contract bieden. De volgende winter had zo'n ijsmeester dan soms alweer een andere baan. "De medewerkers die we nu via detachering van de hovenier inhuren, werken in de zomer daar. In de winter krijgen wij ze weer terug."

Het was voor de ijsbaan een perfecte oplossing. "Zie in deze tijden van personeelstekort maar eens mensen te vinden die een half seizoen willen werken."

Stef de Wit, vestigingsleider bij Donker Groen, vertelt dat bij het hoveniersbedrijf Groen in Etten-Leur 38 mensen werken. "In de zomer nog iets meer via uitzendwerk. In de winter is er natuurlijk minder snoeiwerk nodig. We doen dan wel andere klussen, bijvoorbeeld gladheidsbestrijding en het aanplanten van bomen. Maar we hebben niet al het personeel nodig."

Andere cao

Er was wel een klein probleem. Volgens de cao voor hoveniers wordt op zaterdag 150 procent en op zondag dubbel betaald. Dat omdat hoveniers zelden in het weekend werken. Op de ijsbaan is werk in het weekend heel normaal, net als avondwerk. IJsmeesters krijgen daarom normaliter geen toeslag voor die diensten. "Dat hebben we uiteindelijk goed met elkaar kunnen regelen," zegt De Wit.

Tonny vult de machine met water.© Malini Witlox.
Tonny vult de machine met water.
Lees meer over
UWVArbeidsmarktPersoneelsbeleidPersoneelstekortSchaatsenTuinierenZ link in bio