Weer een Nederlandse maker van e-bikes failliet: 'Slagveld in fietsensector'
Opnieuw is een Nederlands fietsmerk failliet verklaard. Het is nu de beurt aan e-bikemerk Huyser, dat in 2017 werd opgericht. Wat is er aan de hand op de markt voor elektrische fietsen, waar de bedrijven bij bosjes omvallen?
Wat hebben de namen VanMoof, Qwic, Stella Fietsen en Huyser gemeen? Het zijn vier grote Nederlandse fietsenfabrikanten die de vraag eerst amper aankonden, maar het afgelopen jaar omvielen. Van Moof en Qwic hebben een doorstart gemaakt, gesprekken over een doorstart van Stella lopen nog.
Of bij het dinsdag failliet verklaarde Huyser ook een doorstart mogelijk is, is onduidelijk. De als curator aangewezen Amos Kroll was vandaag niet bereikbaar en Huyser zelf reageert niet op vragen.
Tegenvallende vraag
Volgens vakwebsite Nieuwsfiets had Huyser last van de tegenvallende vraag op de markt na de coronacrisis. Ook problemen tussen een leverancier uit China en het door hen aangestelde assemblagebedrijf in Slowakije speelden mee.
Net als Van Moof ontwierp Huyser zelf fietsen. Na het faillissement van Van Moof ontstonden enorme problemen voor consumenten omdat allerlei onderdelen niet meer beschikbaar waren. Dat zal nu wel meevallen, denkt Jan-Martin Parent. Hij is eigenaar van Peter Smit Tweewielers.
Mogelijke doorstart Stella
Gisteren werd bekend dat 35 partijen interesse hebben in een mogelijke doorstart van Stella Fietsen. Volgens curator Frans van Oss worden volgende week rondleidingen gegeven in de fabriek van Stella in Nunspeet voor de geïnteresseerde partijen in een doorstart. Daarna moet het biedingsproces starten. "We gaan kijken wat daaruit komt. Maar het begin is hoopvol", aldus Van Oss.
Fietsen ontworpen door eigenaar fietsenwinkel
De fietsenwinkel in Maassluis was de eerste in Nederland die fietsen van Huyser ging verkopen, die ontworpen en gemaakt werden door de toenmalig eigenaar van de winkel, Peter Smit.
Twee jaar geleden stapte Smit uit de zaak, die dus nog wel zijn naam draagt. Hij wilde zich focussen op het fietsenmerk, dat inmiddels bij 200 dealers te koop is. Waarschijnlijk niet voor lang meer. "We gaan het merk Huyser Fietsen uitfaseren uit ons assortiment", zegt Parent. Onderhoud blijft nog wel mogelijk.
Onderdelen maken met 3D-printer
"Het faillissement is nog vers, dus alles moet nog helder worden. Maar de meeste onderdelen van de fietsen werden niet speciaal voor Huyser gemaakt. En bij de onderdelen waar dat wel zo was, zijn we nu al aan het proberen of we die met 3D-printen na kunnen maken", zegt de winkeleigenaar.
Klanten mogen er dan minder hinder van hebben, toch is het vervelend dat er weer een Nederlands fietsenmerk omvalt. En het zal niet de laatste zijn, denkt Olaf Zwijnenburg, sectormanager retail- en groothandel bij Rabobank. "Er is momenteel sprake van een behoorlijk slagveld in de fietsensector en wij vrezen dat de ellende, zeker op Europees niveau, nog niet voorbij is."
Veel voorraad, weinig vraag
Tijdens de coronacrisis besteedden Nederlanders hun geld dat ze niet aan vakanties of horeca konden uitgeven onder meer aan fietsen. De vraag schoot omhoog, maar door logistieke problemen moesten alle fietsfabrikanten knokken om voorraad, zegt Zwijnenburg. De schappen waren leeg en de levertijden lang. Ook werd transport veel duurder.
Veel fietsbedrijven sloegen extra fietsen en onderdelen in, maar het aanhouden van voorraad kost bedrijven altijd veel geld. "Als vervolgens de vraag naar fietsen daalt of veel minder hoog is dan gehoopt, blijf je als merk of fabrikanten met enorme voorraden zitten", legt Zwijnenburg uit.
Het geld dat is geïnvesteerd, kun je niet ergens anders voor gebruiken. Om dat vrij te spelen, moet je verkopen. En dat gebeurt vaak met kortingen, vertelt Zwijnenburg.
Turbulente periode
De inzakkende vraag in combinatie met een verzadigde markt leidt dus tot financiële problemen en meerdere faillissementen. De bedrijven zelf kunnen hier niet veel aan doen, aldus Zwijnenburg.
"Zelfs winstgevende bedrijven kunnen failliet gaan als ze niet in staat zijn om hun kortetermijnverplichtingen te voldoen", zegt hij. "Alles bij elkaar bevindt de fietsindustrie bevindt zich in een uiterst turbulente periode, met veel bedrijven die worstelen om zich aan te passen aan de veranderende marktomstandigheden en financiële uitdagingen."
Toen VanMoof failliet ging, mochten klanten nog wel hun - niet gerepareerde - fiets ophalen: