Interne stukken ministerie

Snelheidsverhoging op meer dan 4 snelwegen vrijwel uitgesloten

Door René Lukassen··Aangepast:
© ANPSnelheidsverhoging op meer dan 4 snelwegen vrijwel uitgesloten
RTL

Een snelheidsverhoging op meer dan de vier snelwegen die het kabinet onlangs aankondigde, is vrijwel uitgesloten. Om dit mogelijk te maken is geld nodig en de 'forse kosten' zijn nog niet begroot.

Dit blijkt uit stukken van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) die openbaar zijn geworden na een beroep op de wet open overheid (Woo) door RTL Nieuws. Over de haalbaarheid van een snelheidsverhoging op andere dan de vier eerder aangekondigde autosnelwegen hield het ministerie zich tot dusver op de vlakte.

Weer 130 rijden op de snelweg, 'daar waar dat kan', beloofde het kabinet in het hoofdlijnenakkoord van mei dit jaar. Onderzoek van RTL Nieuws toonde al aan dat dit nergens eenvoudig zou zijn.

Het ministerie van IenW bevestigde dit in oktober. Toen liet het weten dat er slechts vier 'kansrijke' trajecten zijn die op korte termijn in aanmerking kunnen komen voor een snelheidsverhoging. 

Minister onderzoekt deze vier trajecten om weer 130 te gaan rijden
Lees ook

Minister onderzoekt deze vier trajecten om weer 130 te gaan rijden

Op deze vier trajecten kun je straks mogelijk 130 rijden.© RTL Nieuws
Op deze vier trajecten kun je straks mogelijk 130 rijden.

Stikstof compenseren

Een grootschaligere aanpak noemde minister Barry Madlener van IenW toen 'niet realistisch'. Maar uitsluiten dat er deze kabinetsperiode nog trajecten bij zouden komen wilde IenW ook niet.

Uit interne stukken blijkt nu dat voor nieuwe baanvakken -boven op de vier aangekondigde- maatregelen nodig zijn, omdat een snelheidsverhoging leidt tot meer stikstofdepositie op kwetsbare Natura 2000-gebieden. Deze extra depositie moet gecompenseerd worden door stikstofrechten op te kopen van boeren en daar is geen geld voor begroot.

Een andere manier is er niet, blijkt uit de stukken, waarin ook staat dat minister Madlener zijn ambtenaren heeft gevraagd om 'creatieve oplossingen' te bedenken, 'binnen de wettelijke kaders'. 

Onbegaanbare weg

Madlener zelf opperde tijdens een hoorzitting dat een snelheidsverhoging misschien wel mogelijk zou zijn omdat het wagenpark sinds 2019 schoner is geworden en dus minder stikstofuitstoot neer doet slaan. Maar dat is een onbegaanbare weg, aldus de ambtenaren.

Ook een zogenoemde ADC-toets is geen optie, stellen de ambtenaren. Via zo'n toets zou je moeten aantonen dat met de snelheidsverhoging een dwingende reden van groot openbaar belang gemoeid is. "De Europese Commissie heeft in richtsnoeren een toelichting gegeven op wat zulke redenen zijn", aldus de ambtenaren.

"Gelet op die richtsnoeren is het niet waarschijnlijk dat juridisch houdbaar onderbouwd kan worden dat de verhoging van de maximumsnelheid een zwaarder wegend maatschappelijk belang is dan de (mogelijk) negatieve gevolgen voor Natura 2000-gebieden."

Geluid

Dat nu vier trajecten nader worden onderzocht betekent niet dat op die baanvakken straks ook daadwerkelijk harder gereden kan worden. Een stuk A7 ten westen van knooppunt Zuidbroek valt mogelijk af vanwege het geluid.

Als er harder gereden wordt op autosnelwegen neemt ook de hoeveelheid geluid van het wegverkeer toe. Dit kan ondervangen worden door het asfalt te vervangen voor zeer open asfaltbeton (zoab). Maar ook hiervoor geldt dat de kosten van het vervangen van het asfalt nog niet door IenW zijn begroot.

Lees meer over
MaximumsnelheidSnelweg