Moederbedrijf SNS en RegioBank wil 750 banen schrappen én groot deel van haar merken
De Volksbank wil het helemaal anders doen. Het bankbedrijf wil van de vier merken die het nu heeft, minimaal drie schrappen. En verder onder één 'sterk bankmerk'. Dat kan met minder mensen, denkt de bank. Er worden in de komende driekwart jaar dan ook tussen de 700 en 750 voltijdsbanen (fte) geschrapt.
In juni van dit jaar had de bank 4500 fte in dienst. Hiervan wordt - als de reorganisatie doorgaat - bijna 17 procent geschrapt. "Gedwongen ontslagen zijn niet uit te sluiten", meldt de Volkskbank in een persbericht. "Collega's die door de transformatie hun baan verliezen zullen we zoveel mogelijk begeleiden van werk naar werk", belooft topman Roland Boekhout.
De bank wil gaan snijden in het aantal kantoren van SNS en RegioBank. Wel belooft het bedrijf de landelijke spreiding te behouden. Van de vier grootste banken in ons land had SNS begin 2023 de meeste vestigingen (ruim 200), terwijl de bank kleiner is dan ING, Rabobank en ABN Amro.
Vier merken
In totaal bankieren er 3 miljoen klanten bij de merken die onder de Volksbank vallen. Naast SNS en Regiobank zijn dat het duurzame merk ASN en BLG Wonen.
Welke naam er in de toekomst op hun bankapp of bankafschrift staat, is nog is onduidelijk. De Volksbank maakt later dit jaar pas bekend hoe het nieuwe bankmerk gaat heten. Het zou natuurlijk kunnen dat 'de Volksbank' als naam gekozen wordt, of dat het bekendste merk (vermoedelijk SNS) behouden blijft.
Voldoende overlap
Een nieuwe naam ligt niet voor de hand. "Het kost heel veel tijd en heel veel moeite om merken op te bouwen", legt Boekhout uit. Ook al zijn de merken onderling nu erg verschillend. "Er is ook voldoende overlap om de merken weer bij elkaar te brengen", zegt Boekhout.
Het in elkaar schuiven van de verschillende bankbedrijven begint volgend jaar, als de ondernemingsraad akkoord is. Ook wordt er nog overlegd met 'relevante stakeholders'. De belangrijkste daarvan: het ministerie van Financiën. De Volksbank is nog eigendom van de staat.
70 miljoen euro
De bank hoopt met het plan jaarlijks 70 miljoen euro te besparen. De kosten gaan zoals altijd voor de baten uit; de bank is van plan een pot geld opzij te zetten om mensen niet met lege handen op straat te zetten.
Met maar één merk wordt het ook makkelijker om mensen in te huren die kunnen controleren of er geen crimineel geld via de rekeningen van de Volksbank loopt. De bank heeft al meerdere tikken op de vingers gehad van toezichthouder DNB vanwege het falende toezicht en het tekortschietende risicomanagement.
Om dit op orde te krijgen - en daarmee te voldoen aan de Wet op het financieel toezicht (Wft) - moet de bank tijdelijk veel mensen van buiten inhuren. Die zijn niet goedkoop, omdat de hele Nederlandse banksector druk is met 'know your customer'-beleid.
Prijzige inhuur
De Volksbank verwacht zelfs dat de inhuur van dit soort experts zo prijzig is, dat een deel van de kostenbesparing van 70 miljoen teniet gedaan zal worden. Toch kan de bank niet anders, legt Boekhout uit. "De toenemende druk op de inkomsten en aanhoudend hoge kosten vraagt om een voortvarende en fundamentele aanpak. Het moet simpeler en sneller."
Het plan kan verder niet los gezien worden van de wens van de overheid om de Volksbank te verkopen of naar de beurs te brengen. Het bedrijf kwam in 2013 in handen van de staat, omdat de vastgoedtak van SNS Reaal in grote problemen was gekomen.