Elektrische truck wint terrein, problemen op stroomnet nog een hobbel
De elektrische vrachtwagen wint aan populariteit. Zo heeft vrachtvervoerder Simon Loos 75 e-trucks besteld, waarmee hun elektrische wagenpark wordt verdubbeld. En transportbedrijf DSV bestelde er zelfs 300, waarvan er ongeveer twintig binnen een half jaar in Nederland gaan rijden.
Goed, ten opzichte van het totale aantal trucks dat er op de Nederlandse wegen rondrijdt, stelt het niets voor. Maar 75 e-trucks erbij, is toch heel wat, zegt wagenparkbeheerder Wim Roks die bij Simon Loos werkt. Zijn bedrijf vervoert onder meer producten voor Albert Heijn.
Ter vergelijking: ongeveer 1 procent van de trucks die nu in Nederland op de weg rijdt, is elektrisch, schat het CBS. In januari 2024 stonden er 1349 volledig elektrische vrachtauto’s geregistreerd. Lichte vrachtwagens onder de 3500 kilo tellen daarbij niet mee. In totaal staan bijna 150.000 brandstoftrucks geregistreerd.
Eerste elektrische truck laten ombouwen
Simon Loos was één van de eerste logistiek dienstverleners die de stap naar elektrisch rijden nam. "In 2014, op verzoek van Heineken. Je kon toen nog geen kant en klare elektrische vrachtwagens krijgen, dus we hebben een truck laten ombouwen door een extern bedrijf," vertelt Roks.
Inmiddels bezit het bedrijf 62 e-trucks die hoofdzakelijk voor het bevoorraden van supermarkten worden gebruikt. "De actieradius wordt steeds beter, die is straks 500 kilometer", vertelt Roks over de trucks die volgend jaar geleverd worden.
Accucapaciteit flink gegroeid
De eerste omgebouwde truck had een accu van 100 kWh. "Daarmee reden we van de haven bij Amsterdam Westpoort naar de binnenstad heen en weer. 70 kilometer per dag, dus dan had je meer dan genoeg aan die beperkte actieradius."
Laden werd op het terrein van de klant gedaan. Dat gaat ook gebeuren met de trucks die nu zijn besteld. Die hebben een accucapaciteit van 600 kWh en een actieradius van 500 kilometer.
Met de hand plannen
De techniek is dus beter, maar de ritplanningssystemen waarmee transportplanners werken, zijn dat niet. Geen enkel plansysteem houdt anno 2024 rekening met de actieradius van een e-truck.
"Het matchen van de ritlengte met de oplaadtijd van de accu's en de rij- en rusttijden van de chauffeur is iets wat planners voorlopig allemaal nog handmatig doen."
Een truck op zonnepanelen
De actieradius blijft bij elektrische trucks een probleem voor verre ritten naar het buitenland. Vrachtwagenbouwer Scania test daarom met een truck, waarvan de 18 meter lange oplegger geheel is uitgerust met zonnepanelen. Er wordt sinds 2023 getest op de openbare weg.
De panelen leveren met het weer in Zweden naar schatting 8.000 kilowattuur aan stroom per jaar. "De testen gaan de komende herfst, winter en misschien ook volgend jaar door. De eerste resultaten zien er veelbelovend uit en we optimaliseren de werking van het zonnecelsysteem verder", zegt een woordvoerder van Scania tegen RTL Z.
Meer details over de resultaten van de tests tot nu toe, wil het bedrijf nog niets kwijt.
Capaciteitsproblemen op het stroomnet
Simon Loos laadt de trucks op bij de distributiecentra van klanten zoals Albert Heijn en Lidl. Nu de actieradius langer wordt, wil Roks ook laadpalen op zijn eigen terrein in Wognum, Tiel en Geldermalsen plaatsen. Het bedrijf loopt echter tegen de capaciteitsproblemen op het stroomnet aan. Het bedrijf kan geen grootverbruikersaansluiting krijgen.
Luifels van FastNed te laag
En onderweg laden bij openbare laadpalen is niet altijd een optie. "In theorie wemelt het van de laadpalen, maar ze zijn lang niet allemaal geschikt voor het vermogen dat elektrische trucks vragen. Bij een aantal FastNedstations kan dat wel maar die luifels zijn soms te laag of er is te weinig parkeerruimte".
Bovendien zijn veel andere laadpalen op de openbare weg regelmatig in storing, ze communiceren opeens niet meer met de truck of ze geven niet het vermogen dat beloofd wordt, vertelt Roks. "Uiteindelijk komt dat wel goed. Het zijn kinderziektes, maar het is wel iets waar je rekening mee moet houden."
DSV bestelt 300 elektrische trucks
Logistiek dienstverlener DSV, ook een grote speler op de markt, wil rond 2030 zo'n tweeduizend elektrische trucks op de weg hebben. Deze zomer bestelde het bedrijf er 300 bij Volvo Trucks. Een deel daarvan gaat in Nederland rijden.
"De eerste tien e-trucks worden in de eerste helft van 2025 geleverd, gevolgd door nog eens 10 e-trucks in de tweede helft van 2025", zegt Patrick van Ulft, Managing Director van de divisie Road van DSV in Nederland.
De actieradius is onder andere afhankelijk van de weersomstandigheden, de kwaliteit van de banden, het gewicht van de te transporteren goederen, het rijgedrag van de chauffeur en de batterijcapaciteit. "Het komende jaar zetten we trucks in met een gemiddelde actieradius van 250 km, gecombineerd met vrachtwagens die een actieradius van 500 km halen."
Minder flexibel
Opladen doen de chauffeurs bij openbare laadpalen, op de eigen locaties en op laad- en losadressen van klanten. De planners zullen anders moeten gaan denken, zegt Van Ulft.
"En dat geldt ook voor de chauffeur en de bedrijven waar we moeten laden en lossen. Met de huidige infrastructuur, technieken en kennis is de flexibiliteit beperkt. Maar we zien dit niet als een belemmering of reden voor uitstel. We zullen moeten leren hoe we deze trucks effectief kunnen inzetten."
7200 zonnepanelen
Over de investeringskosten wil het beursgenoteerde bedrijf niets zeggen. Ook DSV loopt, net als veel andere bedrijven in Nederland, tegen de beperkte capaciteit op het stroomnet aan. Dat wordt echter opgelost door zonnepanelen te leggen. Zo liggen er alleen op het pand van DSV in Venlo al 7.200 zonnepanelen.
"We zijn bovendien in gesprek met de energieleveranciers en werken aan de vereiste vergunningen", duidt Van Ulft op de mogelijke komst van een grootverbruikersaansluiting.
Het bedrijf verwacht binnen Nederland in 2025 ongeveer 1,5 miljoen kilometer elektrisch te rijden. In 2025 moet de CO2-uitstoot in Nederland met een kwart dalen, in 2027 moet dat 90 procent zijn ten opzichte van 2023.
Er worden steeds meer batterijenfabrieken gebouwd in Europa, zie je in onderstaande video. Daardoor zijn we minder afhankelijk van Azië.