22 miljoen gebruikers: wordt Bluesky zoals het oude Twitter?
In de afgelopen twee maanden verdubbelde het aantal gebruikers op sociaalnetwerksite Bluesky. Inmiddels hebben wereldwijd 22 miljoen mensen en bedrijven een account en ieder uur komen er duizenden gebruikers bij. Maar wat is Bluesky, waarom is het zo populair en hoe verdient het bedrijf geld?
1. Wat is Bluesky?
Bluesky is een sociaalnetwerksite waarop gebruikers korte berichten van maximaal 300 tekens kunnen plaatsen. Ook kun je er foto's, video's en linkjes plaatsen. Gebruikers kunnen elkaar volgen, ze zien dan de berichten. Ook kun je hashtags aan je berichten toevoegen. Andere gebruikers die op die hashtag zoeken, zien dan het bericht.
Komt dit je bekend voor? Dat kan, want het lijkt enorm op X, het vroegere Twitter. Bluesky is dan ook betaald en opgericht onder leiding van Twitter-medeoprichter Jack Dorsey. Hij startte Bluesky als test omdat hij wilde weten of het mogelijk was Twitter qua algoritmes anders vorm te geven.
De CEO van Bluesky is software-engineer Jay Graber, een 33-jarige vrouw.
Blauwe vlinder
Door de betrokkenheid van Dorsey lijkt Twitter op Bluesky. Waar Twitter in het verleden een blauw vogeltje als logo had, heeft Bluesky een blauwe vlinder als logo. Veel X-gebruikers gebruikten Tweetdeck om Twitterlijsten bij te kunnen houden. Ook Bluesky heeft zoiets.
Er is wel een verschil. Op X kun je een slotje op je account zetten, waardoor alleen mensen die je toestemming gaf je berichten konden zien. Dat kon ook bij Twitter, maar bij Bluesky kan dat niet.
2. Als het zo op Twitter lijkt, wat voegt dit dan toe?
Vooral vriendelijkheid, hopen de gebruikers die overstappen. Veel mensen en bedrijven die X verlaten, zeggen dat te doen vanwege de toon van het debat. "We verlaten X. Reden is de oprukkende haat en desinformatie op dit platform, en het gebrek aan optreden hiertegen", zegt bijvoorbeeld museum Naturalis.
In de begindagen van Twitter gebruikten mensen het medium vooral om hun volgers te laten weten waar ze mee bezig waren. Twitter was in de begindagen echt een community, via de hashtag #dtv (durf te vragen) hielpen gebruikers elkaar.
Lang zag Twitter nog streng toe op het gedrag van de gebruikers en ook desinformatie werd bestreden. Maar het bedrijf werd eind 2022 gekocht door Tesla-baas Elon Musk, die vond dat het netwerk meer moest toelaten en een andere naam (X) moest krijgen. Sindsdien wordt er niet of nauwelijks nog gemodereerd en haatreacties vliegen over en weer.
Haat en racisme
De gevolgen zijn groot. Anno 2024 is van de behulpzaamheid en vriendelijkheid uit de begindagen van Twitter weinig meer over. Wie op X kijkt, kan niet om de haat en het racisme heen. Deels van anonieme accounts, deels van mensen die onder hun eigen naam posten.
Musk wordt er ook van beschuldigd dat hij X heeft gebruikt om met misleidende berichten invloed uit te oefenen op de uitkomst van de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Sinds dat bekend werd, groeit Bluesky explosief. Veel gebruikers hopen dat Bluesky op het vriendelijke en betrouwbare Twitter van de beginjaren gaat lijken.
3. Eerst moesten we met zijn allen op Mastodon, daarna op Threads. Waarom zou dit wel werken?
De meningen zijn verdeeld over de vraag of die andere platformen mislukt zijn. Mastodon heeft negen miljoen gebruikers, al zijn die lang niet allemaal actief. Het probleem met Mastodon was dat dat op verschillende servers draaide, die alle over een ander onderwerp gingen. Je hebt servers over kunst, communicatie, noem maar op. Toch zijn ook veel mensen blij met deze niche.
Threads heeft naar eigen zeggen 275 miljoen gebruikers en na de Amerikaanse verkiezingen kwamen er ook daar veel gebruikers bij. Ook niet echt een mislukking te noemen dus. Maar het probleem hierbij: Threads is eigendom van Meta, dat ook eigenaar van Facebook en Instagram is, en niet iedereen vindt het fijn informatie en data met dit gigabedrijf te delen.
Geen uitnodiging meer nodig
In het begin had je een uitnodiging van een gebruiker nodig om een Bluesky-account te kunnen aanmaken. Dat veranderde begin dit jaar. Maar nu het aantal gebruikers toeneemt, nemen ook de problemen toe.
Het moderatieteam van het bedrijf heeft de handen vol. "De afgelopen 24 uur hebben we meer dan 42.000 meldingen gekregen. Het gaat om 3000 meldingen per uur. Ter vergelijking, in heel 2023 kregen we 360.000 meldingen van mogelijk schadelijke content" meldde Bluesky op 15 november. "We zien ook meer spam, oplichting en trollen", aldus het bedrijf, dat stelt meer werknemers aangenomen te hebben voor moderatie.
Hoe groot het moderatieteam is, is onduidelijk.
4. Dat Bluesky lijkt me wel wat. Ik heb een account aangemaakt, maar hoe kom ik nu aan volgers?
Je kunt anderen gaan volgen, in de hoop dat ze je terugvolgen. Ook kun je zelf interessante posts maken als manier om nieuwe volgers te krijgen en reageren op de posts van anderen.
Heb je een account voor X? Er is geen officiële manier om je volglijst van X over te zetten naar Bluesky, maar enkele ontwikkelaars bouwden daar een extensie voor. Die kijkt welke mensen je volgt op X en of er een vergelijkbaar account op Bluesky bestaat. Let wel op, want die scant alleen op naam, dus als iemand een identieke naam heeft, kan het fout gaan.
Ook zijn er starterpacks waarbij mensen die al langer op Bluesky zitten, anderen aanraden wie te volgen als je geïnteresseerd bent in een bepaald onderwerp.
5. X verdient aan advertenties en aan gebruikers die een blauw vinkje kopen. Waar verdient Bluesky zijn geld mee?
Dat geld komt vooralsnog van investeerders. Aan (betaalde) vinkjes doet het bedrijf nog niet en Bluesky wil ook geen advertenties toestaan. Wel overweegt het bedrijf een betaalde premiumdienst uit te rollen waarbij je onder meer in hoge kwaliteit video's kunt uploaden. De tarieven hiervan zijn nog niet bekend.