KLM wil lonen 2 jaar bevriezen: 'Al met 25 procent gestegen'
KLM wil de lonen van haar personeel de komende twee jaar bevriezen. De luchtvaartmaatschappij wil een 'pas op de plaats maken' nu de salarissen sinds 2019 al met 25 procent zijn gestegen. Dat blijkt uit een brief die KLM aan de start van de cao-onderhandelingen gestuurd heeft naar alle tien betrokken vakbonden.
De cao's die KLM eerder afsloot voor grond-, cabine- en cockpitpersoneel lopen eind februari 2025 af. Medio oktober overlegde de luchtvaartmaatschappij met de vakbonden over de vraag hoe te komen tot een nieuwe collectieve arbeidsovereenkomst.
'Kosten niet onder controle'
Half november liet KLM de bonden vervolgens weten dat 'het niet goed gaat' met het bedrijf. De vliegtuigen zitten vol, de inkomsten blijven hoog, maar vooral op intercontinentale bestemmingen kan KLM minder vluchten uitvoeren dan de vliegmaatschappij zou willen. Zorgelijk is daarnaast dat KLM de kosten 'niet onder controle' heeft. Die 'stijgen sterk', schrijft KLM.
Onzekerheid over de toekomst van Schiphol, de tariefstijgingen daar, de hoge kosten voor arbeid en het onvermogen om méér intercontinentaal te vliegen, maken dat de beurskoers van het aandeel AirFrance-KLM laag is en dat analisten somberen.
KLM stelt daarom voor een tweejarige cao af te sluiten, maar 'langer mag ook'. Omdat de lonen de laatste jaren met meer dan 25 procent zijn gestegen en KLM daarmee 'wat loonontwikkeling betreft bij de koplopers in Nederland' hoort, is 'gezien de context waarin KLM zich bevindt een pas op de plaats' noodzakelijk.
'Geen ruimte voor hoger salaris'
Een extra reden die KLM hiervoor noemt is het gegeven dat 'in vergelijking met andere luchtvaartmaatschappijen en grote Nederlandse bedrijven de salarissen bij KLM in vergelijkbare functies hoger liggen'. Daarom zou er de komende twee jaar 'geen ruimte' zijn voor een loonsverhoging.
Dat KLM ook oog heeft voor de kleine bezuinigingen blijkt uit een tweetal voorstellen aan het cabine- en cockpitpersoneel. Zo kent de daggeldregeling (het bedrag dat personeel op reis krijgt om de kosten voor eten en drinken te dekken) nu nog een vergoeding voor alcoholische dranken op vliegdagen. Dat is volgens KLM niet veilig en niet gezond, dus dat moet een frisdrankvergoeding worden.
Daarnaast verblijft vliegend personeel in het buitenland in hotels in stadscentra. KLM hoopt dat in Europa voortaan ook daarbuiten hotels kunnen worden geboekt, omdat het dan scherpere tarieven kan uitonderhandelen voor overnachtingen van haar personeel. Met de piloten wil KLM tot slot in gesprek over een latere pensioenleeftijd.
Dat het met KLM niet goed gaat, meldde de luchtvaartmaatschappij zelf begin oktober. Doel is het resultaat met 450 miljoen euro per jaar te verbeteren. Dat moet gebeuren door het verbeteren van de productiviteit, het besparen op kosten en het vergroten van het verdienvermogen. Ook worden investeringen tegen het licht gehouden en activiteiten 'heroverwogen', waaronder de catering. Die wil KLM uitbesteden.
Bonden willen loonsverhoging
De lonen bevriezen? Dat vinden niet alle vakbonden die KLM-personeel vertegenwoordigen, een goed idee. Het personeel laat zich vertegenwoordigen door tien vakbonden, verdeeld over de 'domeinen' grondpersoneel, cabinepersoneel en cockpitpersoneel.
FNV Cabine, een bond voor cabinepersoneel, is uitgesproken over wat er in 2025 en 2026 met de lonen moet gebeuren. Op 1 juni zouden deze moeten stijgen met 4 procent en per juni 2026 met nog eens 4 procent.
De Unie Grond is een bond voor grondpersoneel. De bond stelt voor de lonen structureel te verhogen met een 'nader overeen te komen percentage dat ervoor zorgt dat het grondpersoneel geen koopkracht verliest'.
VNV is de enige vakbond voor cockpitpersoneel. Over de inzet voor de cao-onderhandeling laat de bond zich niet uit. Maar eerder liet VNV de leden al wel weten dat de directie 'niet met een opgehouden handje bij de vliegers aan (hoefde) te komen.' "Wie denkt dat wij het herstel van KLM gaan betalen moet ik meteen uit de droom helpen," aldus het bestuur tegen de leden.