Op benzine of diesel

Amsterdam en Eindhoven: ook geen personenauto's in zero-emissiezone

Door RTL Z··Aangepast:
© ANPAmsterdam en Eindhoven: ook geen personenauto's in zero-emissiezone
RTL

Enkele grote Nederlandse steden willen ook personenauto's die op benzine of diesel rijden weren uit het centrum. Of dit ook binnen afzienbare tijd geregeld zal zijn, is de vraag. Het kabinet is vooralsnog niet van plan om de regels hiervoor te veranderen.

Amsterdam en Eindhoven willen het liefst al in 2030 een emissievrije stad. En Utrecht wil dat volgens De Telegraaf 'zo snel mogelijk'.

In de hoofdstad leeft al langer de wens dat er in 2030 niets meer rondrijdt dat nog iets uitstoot. Daar vallen dus ook personenauto's onder, valt te lezen in het beleid om schonere lucht in de stad te krijgen. De stad houdt er wel rekening mee dat het langer zal duren omdat er nog geen landelijke regels zijn. 

Eindhoven

Eindhoven heeft als 'stip op de horizon' een zero-emissiezone binnen de ring voor alle voertuigen. Eén van de tussenstappen zou zijn om een milieuzone in te voeren waarbij oudere dieselpersonenauto's met emissieklasse 4 en lager niet meer zijn toegestaan binnen de ring. Eindhoven heeft ook het plan om in 2038 in de hele stad alleen nog schone voertuigen te laten rijden.

Kamer wil in extra debat opheldering van staatssecretaris over zero-emissiezones
Lees ook

Kamer wil in extra debat opheldering van staatssecretaris over zero-emissiezones

De derde grote stad, Utrecht, verbindt er geen jaartal aan maar wil het 'zo snel mogelijk'. Ook andere steden, zoals Zaanstad, Enschede en Gouda, denken erover na, schrijft De Telegraaf. 

Bestaande milieuzones

In veel gemeentes zijn er overigens nu al milieuzones, waar bijvoorbeeld oude diesels niet meer in mogen. Ook zijn er steden met zones waar vrachtauto's worden geweerd of met een milieuzone voor autobussen, taxi's, of zelfs brom- en snorfietsen.

Verschillende gemeenten willen de komende tijd zero-emissiezones invoeren. 14 willen dat al op 1 januari. Daar zouden dan alleen nog elektrische óf schone bestelbussen en vrachtauto's worden toegelaten. Een meerderheid in de Tweede Kamer wil dat de invoering daarvan wordt uitgesteld. De discussie hierover loopt nog.

Dat is dan weer tegen de zin van enkele grote lobbyorganisaties, zoals Transport en Logistiek Nederland (TLN), Evofenedex, RAI Vereniging, BOVAG, Natuur & Milieu, Techniek Nederland en Koninklijke OnderhoudNL. Uitstel is nadelig voor ondernemers 'die zich al hebben al voorbereid en investeringen hebben gedaan om straks de zero-emissiezones in te komen'. 

In deze video zie je hoe kinderen leven in de smerigste plek van Europa:

Lees meer over
CO2-uitstootMilieuvervuilingGezondheidAmsterdamGemeente AmsterdamEindhovenGemeente EindhovenUtrechtGemeente UtrechtGemeente ZaanstadEnschedeGemeente EnschedeGoudaGemeente Gouda