Doorstart voor The Body Shop in Nederland, deel winkels blijft open
De winkelketen The Body Shop Nederland, die vorige maand failliet ging, maakt met voorlopig vijf vestigingen een doorstart. Nog eens vijf vestigingen die in handen zijn van zelfstandige ondernemers gaan ook door. Mogelijk zullen nog wat meer winkels open kunnen blijven.
Dat bevestigt curator Cedric de Breet, die het faillissement moet afwikkelen, tegen RTL Z. De curator bereikte een akkoord over een overname van vijf vestigingen met de Duitse ondernemer Stefan Herzberg van SHG Retail. SHG neemt ten minste de winkels in Batavia Stad, Roermond, Roosendaal, Rotterdam en de Amsterdamse Kinkerstraat over.
Tien winkels blijven open
Inclusief de vijf Nederlandse franchisevestigingen die in handen van zelfstandige ondernemers waren en die buiten het faillissement vielen, blijven er dus minstens tien winkels van The Body Shop in Nederland bestaan. In totaal telde The Body Shop voor het faillissement 27 vestigingen in Nederland.
Herzberg is een zelfstandige ondernemer die Duitse vestigingen van The Body Shop exploiteert. Afgelopen zomer maakte hij een doorstart met 21 winkels van de wellnessketen in Duitsland. Curator De Breet zegt 'blij te zijn dat we dit op zo'n korte termijn hebben weten te realiseren'.
Mogelijk meer
Hij verwacht in de loop van deze week of volgende week meer duidelijkheid te hebben over het precieze aantal over te nemen winkels. "Herzberg heeft de intentie om nog een aantal andere vestigingen voort te zetten. Dat kunnen er een, twee, drie of zestien zijn. Maar dat laatste is niet zo waarschijnlijk."
De Duitse ondernemer zet ook de webwinkel voort, althans Nederlandse klanten kunnen nu bij de Duitse webshop bestellen.
Ooit succesvol
The Body Shop werd in de jaren zeventig opgericht door de Britse onderneemster Anita Roddick. Haar zeepjes, shampoos en crèmes met eerlijke en duurzame ingrediënten sloegen aan, en het winkelbedrijf groeide in sneltreinvaart uit tot een wereldwijd succes.
De afgelopen decennia profileerden echter steeds meer concurrenten zich als 'eerlijk' en 'duurzaam', waardoor The Body Shop zich steeds moeilijker kon onderscheiden. Ook nam de concurrentie toe van hippere merken, als Rituals en Lush.
Afgelopen jaar wist The Body Shop de problemen niet meer het hoofd te bieden. In een groot aantal landen moest het winkelbedrijf uitstel van betaling aanvragen, of ging failliet. De Nederlandse tak hield relatief nog lang het hoofd boven water, maar ging vorige maand uiteindelijk ook bankroet.