Conimex komt in Finse handen: Unilever verkoopt oer-Hollands kruidenmerk
Levensmiddelenbedrijf Unilever verkoopt zijn merk Conimex, bekend van onder meer nasikruiden en ketjap, aan het Finse bedrijf Paulig. Paulig maakt onder meer soepen, sauzen en kruiden en is bekend van het tex-mex-merk Santa Maria.
Paulig neemt het merk Conimex over en de bijbehorende activiteiten, zoals alle handelsmerken en aanverwante intellectuele eigendommen. Financiële details van de overname zijn niet bekendgemaakt. De deal moet nog worden goedgekeurd door toezichthouders.
Focus bij Unilever
De merken van Conimex sluiten mooi aan op wat Paulig zelf al aan wereldmerken heeft, aldus het bedrijf. Het bedrijf wil groeien op de Nederlandse en Belgische markt. En hoe meer merken, hoe sneller dat gaat.
Dat plan sluit mooi aan op de wens van Unilever. De Britse voedings- en levensmiddelenreus had Conimex juist in de etalage gezet, als onderdeel van het plan om te focussen op een paar merken (en de rest dus af te stoten).
Naast Conimex staan ook Magnum en Unox in de uitverkoop. Eerder verkocht de voedings- en levensmiddelenreus de margarine- en theedivisies, bekend van onder meer Becel en Lipton.
Familiebedrijf uit Baarn
Conimex werd in 1932 opgericht als familiebedrijf in Baarn, met als doel om Aziatische smaken naar Nederland te halen. De naam verwijst naar con(serven)im(port)ex(port). Een van de eerste producten van Conimex was Sambal Oelek. In 2000 nam Unilever het merk over.
Unilever zou ook af willen van de Vegetarische Slager. Dat bedrijf werd in 2018 gekocht. Unilever zette toen vol in op vegan. Een nobel streven, maar succes is niet gegarandeerd, leggen we in de video hieronder uit.