Van 47 naar 56 cent per kWh

Opladen auto wordt volgend jaar duurder door energiebelasting

Door RTL Z··Aangepast:
© ANP.Opladen auto wordt volgend jaar duurder door energiebelasting
RTL

Bezitters van elektrische auto's moeten vanaf volgend jaar 20 tot 30 procent meer gaan betalen als ze hun elektrische auto opladen bij een openbare laadpaal. Dat komt doordat een belastingkorting voor laadpaalexploitanten dan wegvalt.

Laadpaalexploitanten rekenen het wegvallen van dat voordeel door aan de gebruikers, blijkt uit tarieven die onder meer Vattenfall op haar site heeft gepubliceerd.

Bij Vattenfall-palen in Den Haag stijgt het tarief als je wilt laden op straat bijvoorbeeld van 36 cent naar 43 cent (inclusief btw) per kWh. Bij Vattenfall in Amsterdam gaat het van 30 cent naar 36 cent en van 47 cent naar 56 cent (afhankelijk van moment dat de laadpaal op straat is geplaatst en de toen geldende concessie) inclusief btw.

Bij laadpaalaanbieder Equans (voorheen Engie) stijgt het tarief in sommige delen van Rotterdam van 31 cent naar 38 cent inclusief btw.

Stekker uit kortingsregeling

Maarten Hachmang van tariefvergelijkingssite Laadpas Top10 legt uit wat er aan de hand is. "Om de transitie van brandstofauto's naar elektrische auto's te versnellen, kregen laadpaalexploitanten de afgelopen jaren korting op de energiebelasting. Die kortingsregeling is de afgelopen jaren verschillende keren verlengd, maar het nieuwe kabinet is niet zo'n fan van elektrisch rijden en trekt er nu de stekker uit."

Nederland telt momenteel ongeveer 65.000 openbare laadpalen (inclusief die van bedrijven). "Gemiddeld worden die 30 procent duurder, schatten enkele grote laadpaalexploitanten", aldus Hachmang.

Staffelkorting Fastned 

Opladen langs de snelweg bij Fastned wordt in principe niet duurder, verwacht Hachmang. "Dat heeft te maken met staffelkortingen op de energiebelasting die bedrijven die heel veel energie gebruiken krijgen. Dat is een regeling waar bijvoorbeeld ook tuinders gebruik van maken. Door die korting kan Fastned de prijzen relatief laag houden."

Een laadpaal op straat levert 10.000 tot 20.000 kWh per jaar, aldus Hachmang, "Fastned haalt dat bij een snellader in een week."

Zelf is Fastned nog niet zeker of de tarieven niet omhoog gaan. "Op dit moment bekijken we wat deze nieuwe maatregel betekent voor onze bedrijfsvoering in 2025. Mochten wij onze tarieven wijzigen, dan zullen wij hierover communiceren op onze website en in de app", zegt een woordvoerder. 

Vrees voor hoge belasting elektrische auto's: 'Stuk duurder dan benzineauto'
Lees ook

Vrees voor hoge belasting elektrische auto's: 'Stuk duurder dan benzineauto'

Het is niet de enige extra kostenpost die elektrisch rijders volgend jaar voor de kiezen krijgen. Om de transitie naar elektrisch rijden te bevorderen hoefden eigenaren van een e-car tot nu toe geen wegenbelasting te betalen. Dat verandert in 2025. De wegenbelasting wordt dan verhoogd naar 25 procent en per 2026 gaat dit naar 100 procent

Hoge wegenbelasting

Een fikse kostenpost want door de accu's zijn de auto's vaak veel zwaarder dan de brandstofvariant en de wegenbelasting wordt berekend ten opzichte van het gewicht van de auto.

Voorstanders van elektrisch rijden vrezen dat de transitie door de extra kosten stil komt te staan. "Voor consumenten kan het een belemmering zijn. Voor zakelijk rijders, naar schatting 80 procent van de bestuurders, maken de kosten vaak niet zo veel uit omdat de baas betaalt," aldus Hachmang.

De opkomst van de elektrische Chinese auto is een bedreiging voor de Europese auto-industrie:

Lees meer over
FastnedVattenfallElektrisch rijdenElektrische autoLaadpalenEnergietransitie