Tweedehands Tesla's opeens veel goedkoper door aanbodgolf
Het aanbod tweedehands elektrische auto’s is de afgelopen maanden explosief gegroeid. En dat enorme aanbod duwt de prijs flink omlaag. Zoals van de populaire Tesla Model 3. Die is nu voor duizenden euro's minder te koop dan begin dit jaar.
Dat komt omdat er momenteel veel Tesla's uit de zakelijke leasemarkt de tweedehandsmarkt op komen. En dat merken tweedehandsautodealers. Meerdere dealers spreken tegen RTL Z van een extreme drukte.
14.000 euro
Wie online rondsnuffelt, ziet al snel wat ze bedoelen. Er staan veel tweedehands elektrische auto's te koop. Voor zo'n 14.000 euro koop je nu een tweedehands Tesla Model 3 met ruim 200.000 kilometer op de teller.
En voor bijna 17.000 euro kan je er al eentje kopen die net iets meer dan honderdduizend kilometer heeft gereden.
Uit cijfers van vergelijkingssite Gaspedaal.nl blijkt desgevraagd dat de prijsdaling voor dit model enorm is. In januari van dit jaar was de gemiddelde prijs van een Tesla Model 3 zo'n 30.000 euro. In december is dat gezakt naar 21.600 euro; een daling van ruim 25 procent.
Weinig aanbod tweedehands elektrische auto's
Uit diezelfde cijfers blijkt dat er ook veel meer tweedehands Tesla's te koop staan. Begin deze maand ruim vijfhonderd. Maar dat varieert enorm per dag. Op het totale aanbod tweedehands elektrische auto's is dat nog minimaal; dat waren er zo'n 19.000.
En dat aanbod is nog steeds erg klein vergeleken met het aanbod tweedehands auto's op fossiele brandstof; dat waren er 190.000.
Gunstige bijtelling voor elektrische leaseauto
Al die tweedehands Tesla's komen uit de zakelijke lease. Eind 2019 verkochten fabrikanten opmerkelijk veel elektrische auto's bestemd voor de private- en zakelijke leasesector. Veel mensen wilden in dat jaar nog profiteren van een gunstige financiële regeling.
Het was namelijk het laatste moment dat er nog geprofiteerd kon worden van een extreem lage bijtelling voor een elektrische leaseauto. Die gunstige bijtelling kon via het leasecontract voor maximaal 60 maanden worden vastgezet. Oftewel vijf jaar.
Dat blijkt ook uit cijfers van autobrancheorganisatie BOVAG. In 2019 zijn er 51.215 zakelijke en private elektrische leaseauto's verkocht. Ze komen op naam van de bestuurder te staan, maar zijn vaak in eigendom van leasebedrijven.
De bulk van deze auto's is in de laatste maanden van 2019 verkocht. En komen nu dus massaal op de markt, omdat de 60 maanden zijn verstreken.
"Als je kijkt naar hoe sterk die prijzen zijn gedaald, is het aantrekkelijke optie geworden. Dit is natuurlijk echt wel interessant", zegt Rico Luman, die de automarkt in de gaten houdt voor ING.
Kunnen 500.000 kilometer aan
Ook over het aantal kilometers dat deze tweedehandsjes hebben gereden maakt Luman zich geen zorgen. "Uit de praktijk blijkt dat Tesla's ruim over de 500.000 kilometer heen kunnen. Dus deze auto's zouden nog prima mee kunnen."
Het hangt er volgens Luman wel een beetje vanaf hoe de vorige eigenaar de accu heeft behandeld. Als je een accu vaak aan de snellader hangt, is dat bijvoorbeeld slechter voor de batterij.
De prijsdaling komt ook omdat enkele Europese merken kleinere, betaalbare nieuwe elektrische auto's op de markt hebben gebracht. Daarnaast hebben Tesla en verschillende Chinese automerken flinke prijsverlagingen doorgevoerd.
Al die factoren drukken de prijzen van elektrische auto's omlaag. "Dat maakt nieuwe elektrische auto's goedkoper, maar die prijsdaling zet ook door in de tweedehandsmarkt", aldus Luman.
"Ik zou zelf zeker een tweedehands elektrische auto overwegen", aldus Maarten Steinbuch, hoogleraar automotive aan de TU Eindhoven.
De bulk van die zakelijke leaseauto's is van het type Tesla Model 3, met destijds een bereik van 503 kilometer. "Je kan ervan uitgaan dat zo'n batterij duizend keer volledig opgeladen kan worden. Daarna heeft die nog een capaciteit van zo'n 80 procent", legt hij uit.
Tweedehandsaccu vaak nog prima
In het geval van een Model 3 betekent dit dat de vorige eigenaar in vijf jaar tijd 500.000 kilometer gereden zou moeten hebben om aan die 80 procent te komen. "Als je een tweedehands Tesla koopt met meer dan 500.000 kilometer op de teller, dan moet je opletten", waarschuwt Steinbuch.