Golf tweedehands elektrische auto's op de markt eind dit jaar: 'Prijzen zullen dalen'
We horen het al jaren: elektrisch rijden wordt nu echt betaalbaar. Betaalbare elektrische auto's lieten lang op zich wachten, maar 2024 lijkt een belangrijk jaar worden. Eind dit jaar komt naar verwachting een flinke hoeveelheid aan tweedehands elektrische auto's de markt op. Kenners denken daarom dat het nu echt wat in geld gaat schelen.
Verandering regels
De verandering in de bijtelling was goed te merken, zegt Rico Luman, die de automarkt in de gaten houdt voor ING. Het zorgde, vlak voor de overgang, voor een enorme groei van het aantal zakelijke leaseauto's. "2019 was echt het laatste jaar van die lage bijtelling: in dat jaar was dat nog vier procent, deze ging daarna naar acht, toen twaalf en toen zestien procent."
Dat zie je terug in de cijfers: volgens autobrancheorganisatie BOVAG zijn er in 2019 51.215 zakelijke en private elektrische leaseauto's verkocht. Ze komen op naam van de bestuurder te staan, maar zijn vaak in eigendom van leasebedrijven.
"Het gros van deze auto's zal na die vijf jaar worden verkocht als tweedehandsauto", zegt Stijn Oosterhoff van BOVAG. Niet alle leaseauto's zullen op de tweedehandsmarkt komen, denkt hij. Sommigen zullen naar het buitenland worden geëxporteerd, of zijn kapot gegaan.
Een deel zal ook de private-lease ingaan. "De leasemaatschappij kan nog een aantal jaren geld verdienen aan een auto die al grotendeels is afgeschreven en de consument kan voor een laag maandbedrag in een elektrische auto rijden", zegt Jasper Verweij, auto-expert van vergelijkingssite Gaspedaal.nl.
Het grootste deel komt naar verwachting op de occasionmarkt. Harm Zeven, expert in elektrisch rijden bij de ANWB, vermoedt dat twee derde van de auto's op de tweedehandsmarkt terechtkomt.
Aanbod groeit
En dat betekent dat het aanbod van tweedehands elektrische auto's zal groeien en de prijs daardoor waarschijnlijk zal dalen. Zeker als je bedenkt dat er vorig jaar in totaal 60.628 tweedehands elektrische auto's zijn verkocht. De ongeveer 50.000 auto's waarvan het leasecontract afloopt, betekenen dus bijna een verdubbeling ten opzichte van dat aantal.
Op 1 april van dit jaar reden er in totaal 490.820 elektrische auto's rond in Nederland. Oftewel, ruim 10 procent van de elektrische auto's die nu rondrijdt, komt mogelijk op die tweedehandsmarkt terecht.
"Als je nu een elektrische auto wil kopen, kan het slim zijn om even te wachten", zegt Luman. "Ik denk dat de prijs van een tweedehands elektrische auto hierdoor zal zakken. Het helpt ook dat Nederlanders gek zijn op occasions." Hoeveel lager die prijs wordt, is volgens de ING-econoom nog niet te zeggen.
Tegen het einde van dit jaar brengen enkele Europese merken bovendien kleinere, betaalbare nieuwe elektrische auto's op de markt. Luman: "Je krijgt straks bijvoorbeeld de Renault 5, vanaf 25.000 euro." Ook Citroën komt met een elektrische auto voor een vergelijkbare prijs.
Daarnaast hebben Tesla en verschillende Chinese automerken flinke prijsverlagingen doorgevoerd.
Drukt prijzen omlaag
Al die factoren drukken de prijzen van elektrische auto's omlaag. "Dat maakt nieuwe elektrische auto's goedkoper, maar die prijsdaling zet ook door in de tweedehandsmarkt", aldus Luman.
Op Gaspedaal.nl was de gemiddelde verkoopprijs van een tweedehands elektrische auto in april net iets meer dan 37.500 euro. Er stonden toen 29.850 exemplaren te koop.
Voor de aanschaf van een tweedehands elektrische auto kun je ruim 2000 euro subsidie krijgen. Op dit moment zit er nog ruim 12 miljoen euro in dit potje van de overheid. Wie hiervan gebruik wil maken, moet snel zijn. Deze subsidie geldt alleen dit jaar nog.
Tweedehandsaccu vaak nog prima
"Ik zou zelf zeker een tweedehands elektrische auto overwegen", aldus Maarten Steinbuch, hoogleraar automotive aan de TU Eindhoven.
De bulk van die zakelijke leaseauto's zijn van het type Tesla Model 3, met destijds een bereik van 503 kilometer. "Je kan er van uitgaan dat zo'n batterij duizend keer volledig opgeladen kan worden. Daarna heeft die nog een capaciteit van zo'n 80 procent", legt hij uit.
In het geval van zo'n Model 3 betekent dit dat de vorige eigenaar in vijf jaar tijd 500.000 kilometer gereden zou moeten hebben om aan die 80 procent te komen. "Als je in september een tweedehands Tesla koopt met meer dan 500.000 kilometer op de teller, dan moet je opletten", waarschuwt Steinbuch.