Faillissement webwinkel Sneakerhype dupeert jonge klanten: 'Zuur verhaal'

Webwinkel Sneakerhype wilde uitgroeien tot de grootste marktplaats voor exclusieve sportschoenen van Europa. Maar deze week ging het Haagse bedrijf failliet. "Een zuur verhaal", zegt de curator. "De vaak jonge klanten zullen de schoenen die zij kochten van hun zakgeld of verdiensten van hun bijbaantje, nu niet krijgen."
Sneakerhype werd in 2020 opgezet door de jonge ondernemers Daniël Verbeek en Djulan Gémesi, die aanvankelijk een zakcentje verdienden door te handelen in bijzondere sportschoenen. Vervolgens zetten zij een online marktplaats op, waar particulieren en bedrijven exclusieve sportschoenen konden kopen en verkopen.
Ambitieus
Naast hun webwinkel opende Sneakerhype in 2023 een kantoor en showroom in Den Haag. Het bedrijf wilde uitgroeien tot een grote Europese speler, ondanks concurrentie van de machtige Amerikaanse branchegenoot StockX, en het faillissement van de eveneens Nederlandse sneakerhandelaar Restocks eind 2023.
In interviews en podcasts vertelden de jonge ondernemers zelfverzekerd in 2026 marktleider in Nederland te willen worden, met fysieke winkels in steden als Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. Daarna zou de rest van het continent moeten worden veroverd. "We willen de grootste van Europa worden", zei Gémesi vorig jaar zomer tegen het vakblad RetailTrends.
Markt geëxplodeerd
De vooruitzichten daarvoor leken aanvankelijk gunstig. De markt voor exclusieve sneakers was vooral in de coronajaren geëxplodeerd. Vooral schoenen die in beperkte oplages verschenen of in samenwerking met designers of bekende sporters of artiesten waren gemaakt, waren populair. Prijzen daarvan konden binnen maanden of zelf weken door het dak gaan.
Dergelijke sneakers bereikten daardoor soms de status van verzamel- of beleggingsobjecten. Bedrijven als Sneakerhype speelden daarop in door te fungeren als tussenpersoon, die de schoenen van verkopers controleerde op echtheid en nieuwheid. Daardoor liepen kopers minder risico om veel geld neer te tellen voor nepschoenen of beschadigde exemplaren.
Sneakerhype probeerde daarnaast om speciaal ontworpen sneakers te leveren voor bedrijven, bijvoorbeeld in hun huisstijl. Naar eigen zeggen leverde het Haagse bedrijf dergelijke schoenen onder meer aan DPD en Randstad. In 2023 zou het bedrijf een omzet van zo'n 1,5 miljoen euro hebben geboekt.
Failliet
Maar uiteindelijk bleek Sneakerhype minder goed te lopen dan de oprichters hadden verwacht. Op recensiewebsites als Trustpilot is te zien dat het aantal negatieve ervaringen van klanten de afgelopen maanden sterk toenam. Klanten klaagden over te late leveringen en het uitblijven van terugbetalingen.
Volgens curator Mechteld van Veen was het personeelsbestand afgelopen jaar afgebouwd van tien werknemers tot twee, aangevuld met enkele nul-urencontracten. Afgelopen dinsdag werd het ambitieuze bedrijf failliet verklaard.
Markt veranderd
Oprichters Verbeek en Gémesi reageerden vandaag nog niet op een verzoek om toelichting. Curator Van Veen sprak vandaag wel met hen in de showroom in Den Haag, onder meer over de oorzaken van het faillissement. "Volgens hen is het niet gelukt om de startup met nieuwe systemen op te schalen", aldus de curator.
"Daarbij speelde ook een rol dat de markt afgelopen jaren is veranderd: van exclusieve en gelimiteerde sneakers, naar schoenen die gewoon gewild waren. Daaraan waren zij niet gewend. Of dat verhaal klopt, zal het curatorenonderzoek moeten uitwijzen."
300 paar sneakers te koop
De curator zegt dat haar eerste prioriteit is om het resterende personeel onder te brengen bij het UWV, en te kijken of nog een doorstart mogelijk is. "Als partijen geïnteresseerd zijn in het platform, kunnen ze contact met mij opnemen."
Als er geen doorstart van het bedrijf komt, volgt een faillissementsuitverkoop. "Dan zullen we de resterende sneakers zo goed mogelijk moeten verkopen om de schuldeisers tegemoet te komen." Sneakerhype heeft op dit moment nog zo'n 300 paar schoenen op voorraad, zegt zij.
Zakgeld of bijverdiensten foetsie
Voor de partijen die schoenen via Sneakerhype kochten, is het faillissement 'uitermate triest', vindt de curator. "Dat zijn vaak kinderen of jonge mensen, die de schoenen kochten van hun zakgeld of de verdiensten van een bijbaantje. Voor hen wordt het een zuur verhaal, want die schoenen zullen ze nu waarschijnlijk niet meer krijgen."
Ook de verkopers die hun schoenen al aan Sneakerhype verzonden maar het geld daarvoor nog niet ontvingen, moeten afwachten of zij nog iets terug zien. Gedupeerde klanten en verkopers kunnen hun vordering bij de curator indienen, maar de Belastingdienst en het UWV krijgen bij de uitdeling van het resterende geld van het failliete bedrijf voorrang.
"Dat is natuurlijk heel verdrietig. Ik verwacht komende tijd wel veel mensen aan de telefoon te zullen krijgen", aldus Van Veen.
Dat de doorverkoop van sneakers een miljardenbusiness werd, blijkt uit onderstaande video waarin verslaggever Maarten Veeger van RTL Z een sneakerbeurs bezoekt: