Concurrentie postmarkt

Hoe folderreus Spotta wil gaan jagen op PostNL: 'Niet de kaart voor oma'

Door RTL Z ··Aangepast:
© ANPHoe folderreus Spotta wil gaan jagen op PostNL: 'Niet de kaart voor oma'
RTL

Postbezorger PostNL krijgt concurrentie op de markt voor de verzending van tijdschriften en geadresseerde reclamepost. Het folderbedrijf Spotta wil 'gaan jagen' op dat deel van de omzet van de veel grotere concurrent. De branchevereniging van de grafische industrie zegt daar blij mee te zijn.

Spotta maakte vandaag bekend dat het bedrijf zich officieel als postvervoerder heeft geregistreerd bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM), de toezichthouder op de postmarkt. Het bedrijf zegt de komende jaren 20 miljoen euro te investeren in de postbezorging. Nu bezorgt het bedrijf nog voornamelijk ongeadresseerd drukwerk als reclamefolders en weekkranten. 

Directeur Yme Pasma zegt zich met zijn nieuwe plannen vooral te gaan richten op geadresseerde reclamepost (direct mail) en tijdschriften. "Dan moet je denken aan adressen die wij krijgen van onze klanten, die hun reclamefolders heel gericht willen laten bezorgen. Bedrijven als Uber Eats en de Postcodeloterij willen natuurlijk liever niet dat hun post op de mat valt bij mensen die al lid zijn. Ook de bezorging van tijdschriften is natuurlijk heel gericht."

Geen kaart aan oma

Pasma benadrukt dat Spotta zich dus niet gaat richten op de 'gewone' post. "Wij gaan niet de kaart aan oma bezorgen, of de brieven van de Belastingdienst". Volgens de directeur van de folderbezorger is het deel van de markt waarop het bedrijf zich wel wil richten groot genoeg om interessant te zijn.

Kabinet keurt fusie PostNL en Sandd goed, ondanks veto ACM
Lees ook

Kabinet keurt fusie PostNL en Sandd goed, ondanks veto ACM

"Op dit moment maken wij een totale omzet van zo'n 75 miljoen euro.” Daarmee is Spotta een minispeler in vergelijking met PostNL, dat vorig jaar goed was voor een totale omzet van ruim 3,2 miljard euro. "Maar daarbij zitten ook de gewone post en de pakketten", aldus Pasma. "Het deel van hun omzet waarop wij willen gaan jagen, bestaat uit 800 miljoen stuks. Dat is goed voor een omzet van 300 tot 350 miljoen euro."

Investering 20 miljoen

Met de vandaag aangekondigde investering van 20 miljoen euro wil Spotta de komende jaren nieuwe machines aanschaffen, waarmee de postrondes per wijk kunnen worden samengesteld. "Daardoor hoeft de post niet meer te worden gesorteerd. Dat is ons kunstje, en daarom kunnen wij het goedkoper aanbieden dan PostNL."

Het Koninklijk Verbond van Grafische Ondernemingen (KVGO) zegt blij te zijn met de nieuwe concurrentie voor PostNL op de markt voor direct mail. De belangenvereniging van de grafische industrie stelt dat veel grafische bedrijven en hun klanten in de problemen zijn gekomen door ‘onevenredige prijsstijgingen en verslechtering van het servicekader’, die het gevolg zouden zijn van 'het ongereguleerde monopolie van PostNL op de zakelijke postmarkt'.

PostNL is feitelijk monopolist op de postmarkt sinds de omstreden overname van concurrent Sandd in 2019.

De (pakket)bezorgers van PostNL hebben het nog steeds erg druk. Vooral in bepaalde periodes van het jaar: 

Lees meer over
PostNLSpottaAutoriteit Consument en MarktPost

Laatste video's van RTL Nieuws

02:50
Pakketautomaten overvol, consument zit met gebakken peren
Wat is er aan de hand?

Pakketautomaten overvol, consument zit met gebakken peren

  1. 00:28
    Soldaat verwondt zichzelf en paarden slaan op hol tijdens viering Franse feestdag
    14 juli

    Soldaat verwondt zichzelf en paarden slaan op hol tijdens viering Franse feestdag