En antwoorden

Mag ik nog met mijn Citroën naar de garage rijden? Vijf vragen over de terugroepactie

Door RTL Z··Aangepast:
© AFPMag ik nog met mijn Citroën naar de garage rijden? Vijf vragen over de terugroepactie
RTL

Ruim 33.000 Citroën-bezitters moeten van de fabrikant per direct hun auto laten staan en zo snel mogelijk de levensgevaarlijke airbags laten vervangen. Wat nu? In dit artikel beantwoorden we jullie vragen.

1. Wat is er ook alweer mis?

Het gaat om de airbags in de autotypes C3 en DS3 die tussen 2009 en 2019 zijn gemaakt. Als de airbags bij een botsing ontplooien, kunnen er gevaarlijke metaaldeeltjes door de auto geschoten worden. 

Tienduizenden Nederlandse Citroën-rijders mogen weg niet op van fabrikant na problemen met airbag
Lees ook

Tienduizenden Nederlandse Citroën-rijders mogen weg niet op van fabrikant na problemen met airbag

Dat is levensgevaarlijk en heeft al voor meerdere doden gezorgd, onlangs ook weer in Frankrijk. Daarop besloot Citroën om automobilisten die zo'n auto hebben op te roepen om per direct niet meer in de auto's te rijden, tot het probleem is opgelost.

2. Niet meer rijden, hoe kom ik dan bij de garage?

Dat is een beetje een heikel punt natuurlijk. Ruim 33.000 auto's verslepen die in principe net zo goed rijden als gisteren, lijkt wat overdreven. Aan de andere kant, je zou maar net een ongeluk krijgen op weg naar de garage. 

Volgens de fabrikant is het maatwerk: "We raden de betroffen klant aan om contact op te nemen met de erkende merkreparateur of merkdealer, om in goed overleg te bepalen wat de beste oplossing is", aldus een woordvoerder van Citroën.

3. Ben ik dan wel verzekerd?

Als je de weg op gaat met je wagen, ben je in principe wel gewoon verzekerd. Dat scheelt. "Tenzij heel gekke dingen gebeuren, zijn mensen gewoon gedekt. In theorie zou het kunnen dat een verzekeraar vindt dat iemand nalatig is geweest. Maar dan zou je heel goed moeten kunnen bewijzen dat de schade is veroorzaakt door het defect waarvoor de terugroepactie geldt, en iemand daar ook vanaf wist. In de praktijk zal dat heel lastig zijn", zegt een woordvoerder van het Verbond van Verzekeraars tegen het ANP. 

Voor schade die je aanbrengt aan een ander, ben je via de (wettelijk verplichte) WA-verzekering sowieso gedekt.

4. Hoe snel ben ik geholpen?

De reparatie zelf duur ongeveer een uurtje, dus dat valt allemaal wel mee. Maar er moet natuurlijk wel tijd zijn in de werkplaats en de airbags moeten op voorraad zijn. Volgens Citroën is er een voorraad beschikbaar en wordt deze 'met regelmaat aangevuld'. "Dit heeft bij ons topprioriteit."

De Noord-Hollandse keten van Citroëndealers, Van Mossel, verwacht zijn klanten binnen een dag of tien allemaal te kunnen helpen.

5. Krijg ik compensatie?

De reparatie zelf is gratis, uiteraard. Maar auto-eigenaren zullen wel de nodige overlast hebben van de terugroepactie, zeker als zij de auto een week moeten laten staan tot er plek is. Een algemene compensatieregeling is er in ieder geval niet. De fabrikant raadt ook hiervoor aan om in overleg te gaan met de dealer 'om tot een adequate oplossing te komen'.

Lees meer over
CitroënStellantisTerugroepactieAutoZ link in bio

Laatste video's van RTL Nieuws

01:30
Trouwen in de tropische hitte: 'Waaiers en waterspuiten besteld'
32 graden

Trouwen in de tropische hitte: 'Waaiers en waterspuiten besteld'

  1. 01:46
    Politiebaas over NAVO-top: 'Grootste beveiligingsoperatie ooit'
    24 en 25 juni

    Politiebaas over NAVO-top: 'Grootste beveiligingsoperatie ooit'