Opmerkelijk

Citroën heette bijna 'Limoenman' en was bijna Nederlands

Door Paul le Clercq··Aangepast:
© ANPCitroën heette bijna 'Limoenman' en was bijna Nederlands
RTL

Het Franse automerk Citroën heeft heel wat illustere auto's gemaakt. Maar voor hetzelfde geld had het merk 'Limoenman' geheten en waren de 'Traction Avant', de 2CV en de 'Snoek' Nederlands geweest.

Wellicht hadden we dus, als de geschiedenis een beetje anders was gelopen, niet in een Citroën C4 Cactus gereden, maar in een Limoenman C4 Cactus. Die was dan misschien wel gebouwd in een fabriek in Nederland. Waarschijnlijk in Amsterdam, want daar kwam de familie Limoenman/Citroen vandaan.

De oprichter van Citroën is namelijk André-Gustave Citroën. Maar André heette eigenlijk Citroen, zonder puntjes op de 'e' dus.

Citroen wordt Citroën

Zijn vader was van oorsprong namelijk een Nederlander die was verhuisd naar Parijs. Op de middelbare school had André een leraar die de naam Citroen maar lastig vond om in het Frans uit te spreken. Hij plaatste dus op de 'e' twee puntjes, een tréma in het Frans.

Et voilà: André had niet alleen een Franse voornaam, maar ook een Franse achternaam.

Miniatuurvoorbeeld


André Citroën, oprichter van Automobiles Citroën, in 1919. 

Limoenman werd Citroen

Maar hoe zat dat dan met die achternaam? De overgrootvader van André was een handelaar in groente en fruit in Amsterdam. Toen onder Napoleon in Nederland in 1811 iedereen een achternaam moest kiezen, vond hij Limoenman een passende naam.

Zijn zoon, Barend, heette oorspronkelijk natuurlijk ook Limoenman. Maar toen zijn schoonvader dat geen mooie naam vond, veranderde hij zijn naam in Citroen. Het was Barend's zoon Levie die naar Frankrijk vertrok.

Innovaties

Wat zouden we in Nederland trots zijn geweest op de Limoenman 2PK, in plaats van de Citroën 2CV (dit staat voor 2 pk, oftewel paardenkracht). Deze 'Eend' werd uiteindelijk één van de iconen van de auto-industrie.

Miniatuurvoorbeeld


De Citroën Traction Avant (letterlijk: voorwielaandrijving) met de typerende grille en deur.

André Citroën heeft in ieder geval een merk achtergelaten dat bekend is om zijn vele innovaties. Zo was de Traction Avant uit 1934 de eerst personenauto die in grote aantallen werd gebouwd met voorwielaandrijving. Datzelfde gold voor de zelfdragende carrosserie. En begin jaren dertig was Citroën één van de grootste automakers in de wereld.

Wie kent trouwens niet de DS, beter bekend als 'Snoek', met zijn hydraulische systeem, waardoor de auto in vijf rijhoogten kon worden ingesteld.

PSA Peugeot Citroën

Inmiddels is Citroën overgenomen door Peugeot. Vorig jaar werd het concern PSA Peugeot Citroën omgedoopt in PSA Group. Onlangs kocht PSA Opel en Vauxhall van General Motors. De onderneming is nu qua grootte de tweede automaker van Europa, na het Volkswagenconcern, en het is één van de tien grootste autoproducenten in de wereld.

André Citroën maakte nog wel de introductie van de Traction Avant mee, maar hij moest ook nog toezien hoe Citroën na de introductie van dat model in de crisisjaren werd overgenomen door Michelin. Later werd de Traction Avant een groot succes.

Lees meer over
CitroënAutoFrankrijk