Bij autobezitter én dealer

Weken wachten op reparatie: terugroepactie Citroën brengt kopzorgen

Door RTL Z··Aangepast:
© ANPWeken wachten op reparatie: terugroepactie Citroën brengt kopzorgen
RTL

Citroënrijders met een airbag die vervangen moet worden, kunnen zomaar weken of zelfs meer dan een maand in de wacht staan voor zij weer kunnen rijden. Werkplaatsen worden overspoeld door aanvragen, maar het ontbreekt vaak nog aan airbags en capaciteit.

Meerdere Citroënrijders melden aan RTL Nieuws dat zij moeite hebben om een plekje te vinden voor de reparatie, die ongeveer 1,5 uur in beslag neemt. Het kan weken tot wel een maand duren, of soms nog langer, voordat ze aan de beurt zijn.

Domper

Dat kan een flinke domper zijn, zeker met de zomervakantie voor de deur. De lange wachttijden hebben meerdere oorzaken: de nieuwe airbags zijn nog niet voldoende op voorraad en er is heel veel mankracht nodig in de werkplaatsen om al die extra reparaties te doen, in een periode die altijd al druk is. Veel mensen brengen voor de zomer hun auto namelijk nog langs voor een beurt.

Mag ik nog met mijn Citroën naar de garage rijden? Vijf vragen over de terugroepactie
Lees ook

Mag ik nog met mijn Citroën naar de garage rijden? Vijf vragen over de terugroepactie

Citroën laat in het midden hoe lang mensen door de bank genomen moeten wachten, maar erkent dat het een lastige operatie is, waarbij de wachttijden oplopen. "Helaas heeft een dergelijke onverwachtse veiligheidsmaatregel impact op de klant, maar ook op de werkplaats. We doen er alles aan de wachttijden tot een minimum te beperken, maar ontkomen er niet aan dat in sommige gevallen de wachttijd langer duurt dan gewenst."

Nog geen airbags

Een dealer in het zuiden van het land ziet ook dat het nog weken of zelfs nog langer kan duren voordat iedereen is geholpen. Een precieze datum erop plakken, dat lukt niet.

Zolang de airbags er nog niet zijn, is het sowieso lastig inplannen, zegt de dealer. De stroom aanvragen is enorm en de capaciteit is beperkt. Om mensen zo snel mogelijk te helpen, werken monteurs over en worden er extra technici ingehuurd. Maar al bij al kan het gerust langer dan een maand duren voor je aan de beurt bent.

Van Mossel

Al die mensen een vervangende auto geven, is geen doen. Die auto's zijn er simpelweg niet, zegt de dealer.

Bij Van Mossel, een grootmacht in de Nederlandse autowereld, zijn de geluiden aanmerkelijk optimistischer. Voor de 3300 getroffen Citroënklanten van het bedrijf verwacht directeur Eric Berkhof alles binnen 10 tot 12 dagen op te kunnen lossen. Eerder was dat overigens nog maximaal tien dagen. De airbags verwacht hij de komende dagen binnen te krijgen.

Vervangend vervoer

Bestaande klanten krijgen in die tijd ook vervangend vervoer en voor zover het mogelijk is, worden ook niet-klanten geholpen. Dat dit bij Van Mossel kan, heeft alles met de schaal van het bedrijf te maken. Met 48 merken en meer dan 200 locaties in Nederland, is er namelijk een hoop personeel om uit te putten. Overal worden dan ook monteurs vandaan gehaald voor de terugroepactie.

"Maar het is niet makkelijk. De callcenters staan in brand. We hebben er de handen vol aan", zegt Berkhof.

Het gaat niet goed met Volkswagen. Het Duitse bedrijf worstelt met de uitrol van elektrische auto’s en de  concurrentie uit China is moordend, zo zie je in deze video.

Lees meer over
CitroënStellantisTerugroepactie

Laatste video's van RTL Nieuws

02:20
Dit is waarom wij geen enorme wolkenkrabbers hebben
Z zoekt uit

Dit is waarom wij geen enorme wolkenkrabbers hebben

  1. 01:38
    Ken jij je eigen bloedgroep? 'Nee, daar schaam ik me wel voor'
    Zeldzame bloedgroep erkend

    Ken jij je eigen bloedgroep? 'Nee, daar schaam ik me wel voor'