De massaclaim van de Consumentenbond tegen Booking.com vanwege 'kunstmatig hoge hotelprijzen' heeft in minder dan een week al meer dan 130.000 aanmeldingen ontvangen. En dat is 'heel veel', zegt een woordvoerder van de bond.
De bekende hotelboekingsite heeft volgens de organisaties jarenlang concurrentieregels geschonden. Daarom zou een vergoeding voor consumenten op zijn plaats zijn.
'Misleiding'
De Consumentenbond en CCC zeiden eerder dat ze willen dat Booking.com 'stopt met het misbruiken van zijn macht, het beperken van de concurrentie en het misleiden van consumenten.' Consumenten konden zich vanaf donderdag aanmelden voor een schadeclaim die inmiddels was gestart.
Voor de eerste aanmelding zijn volgens de woordvoerder van de Consumentenbond nog niet veel gegevens nodig. "Maar in principe doe je dan mee. Dan kun je in aanmerking komen voor compensatie." Een rechtszaak kan wel jaren duren, erkent de zegsvrouw.
Booking benadrukte donderdag zich altijd te hebben ingezet om reizigers "de best mogelijke prijzen en een transparante boekingservaring" te bieden. Ook verwierp Booking.com alle beweringen die het tegendeel suggereren.
'Tot honderden euro's'
De schade kan uiteenlopen van tientallen tot enkele honderden euro's per consument, in totaal gaat het om rond de 1 miljard euro aan schade, aldus Babs van der Staak, woordvoerder van de Consumentenbond. Dat is wel inclusief rente.
De bond en claimclub stellen dat alle Nederlandse consumenten schade hebben geleden die vanaf 1 januari 2013 minimaal één keer een hotelkamer hebben geboekt via Booking.com.
In totaal gaat het waarschijnlijk om miljoenen gedupeerden, of ze zich allemaal aanmelden is de vraag, aldus Van der Staak.
'Ook schade als je elders boekte'
"Wij hebben onderzoek gedaan en daaruit blijkt dat Booking sinds januari 2013 concurrentieregels en consumentenrecht schendt", aldus CCC-voorzitter Bert Heikens vorige week.
Booking legt aan hotels op dat ze aan andere consumenten geen lagere prijzen of betere voorwaarden mogen aanbieden dan ze via Booking.com doen, maar dat mogen ze niet opleggen, aldus de Consumentenbond. Verschillende Europese toezichthouders hebben ook al vastgesteld dat Booking.com onrechtmatig handelt", aldus Heikens.
Maar ook mensen die elders hebben geboekt, bijvoorbeeld bij hun hotel zelf, kunnen zich aanmelden. Door het handelen van Booking zouden hun prijzen eveneens hoger kunnen zijn uitgekomen.
'Volgende stap is naar de rechter'
Nu hoef je je alleen nog maar aan te melden, je hoeft nog niet precies aan te geven wanneer je een hotelovernachting hebt geboekt en voor hoeveel nachten, zegt zij. Die informatie kan volgens haar ook van Booking komen.
In principe proberen we er met Booking uit te komen, er is al een claimbrief naar hen gestuurd, aldus Van der Staak. "Maar als Booking niet reageert, of als we er niet uit komen, dan is de volgende stap naar de rechter."
Alleen overnachting
Het gaat overigens alleen om schade die consumenten zouden hebben geleden omdat ze een hotelovernachting hebben geboekt, al dan niet via Booking. Via die site kun je ook onder meer een auto huren, of een vliegticket boeken, maar daar gaat deze claim niet over, zegt Van der Staak.
In deze video zie je hoe je een claim in dient tegen Booking.com: