Luchtvaart

Consolidatie in de lucht: Air France-KLM wil concurrent SAS inlijven

Door RTL Z / ANP··Aangepast:
© ANPConsolidatie in de lucht: Air France-KLM wil concurrent SAS inlijven
RTL

Air France-KLM wil de Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS overnemen. De Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie heeft al een belang van bijna 20 procent, maar wil dat uitbreiden naar 60,5 procent.

Air France-KLM maakt bekend hiervoor de nodige procedures te starten. Als toezichthouders akkoord gaan denkt het concern de deal in de tweede helft van volgend jaar af te kunnen ronden. Dan zou SAS een dochteronderneming van de groep worden, dus een zustermaatschappij van het Nederlandse KLM.

Denemarken, Zweden, Noorwegen

SAS is het bedrijf achter Scandinavian Airlines, de luchtvaartmaatschappij van Zweden, Denemarken en Noorwegen. Het hoofdkantoor staat in Zweden, maar het belangrijkste knooppunt is de luchthaven van Kopenhagen, in Denemarken.

Na de overname zal de Deense overheid de andere grote aandeelhouder zijn, met 26,4 procent van de aandelen.

Turbulente tijden voor vliegtuigmaatschappijen, veel minder reizigers naar VS
Lees ook

Turbulente tijden voor vliegtuigmaatschappijen, veel minder reizigers naar VS

"We zijn enthousiast over het vooruitzicht om SAS volledig in de Air France-KLM familie te verwelkomen", laat Benjamin Smith, de topman van Air France-KLM, weten. SAS was vorig jaar goed voor een omzet van 4,1 miljard euro en vervoerde 25 miljoen passagiers. Air France-KLM behaalde een omzet van 31,5 miljard euro en vervoerde 98 miljoen passagiers.

Werkten al samen

Hoeveel geld precies met de deal is gemoeid, is nu nog niet te zeggen. Het bedrag zal worden bepaald op basis van de financiële prestaties van SAS bij de afronding van de deal, staat in een verklaring.

Air France-KLM verwierf zijn eerste belang vorig jaar als onderdeel van een soort reddingsoperatie, nadat de nationale luchtvaartmaatschappij voor Denemarken, Zweden en Noorwegen was verzwakt door de coronacrisis. De Deense overheid en Castlelake en Lind Invest staken toen ook geld in SAS. Samen met Air France-KLM investeerden de partijen in totaal 1,2 miljard dollar in SAS. De investering van Air France-KLM bedroeg 144,5 miljoen dollar.

De maatschappijen begonnen destijds ook met een codesharing-samenwerking en gezamenlijke marketing. Ook werd SAS al onderdeel van de SkyTeam-alliantie. Air France-KLM maakte er al geen geheim van dat ze haar belang in SAS wilde vergroten.

Inmiddels zegt het concern een aanzienlijke verbetering van de financiële en operationele prestaties bij SAS te zien. De overname zou helpen om zelf nog meer van de samenwerking te profiteren.

KLM en SAS wilden eerder al fusie

KLM en SAS zijn geen onbekenden van elkaar. Begin jaren negentig spraken zij, samen met Swissair en Austrian Airlines, over een fusie, om zo een grote Europese luchvaartmaatschappij te vormen. Maar uiteindelijk liepen die plannen op niets uit.

Nu zijn KLM en SAS toch weer samen in één groot concern, maar dan wel onder de vleugels van Air France.

In deze video zie je hoe passagiers, ondanks ingewikkelde handbagageregels, toch hun koffer aan boord krijgen:

Van huizenmarkt tot je portemonnee, wil je via pushmeldingen op de hoogte blijven van het laatste economisch nieuws?
Zo stel je het in:
  1. Open de RTL Nieuws-app.
  2. Ga naar het menu.
  3. Tik op ‘Instellingen’ en daarna op ‘Meldingen’.
  4. Zet het vinkje aan bij ‘Economie’.
Lees meer over
Air France KLMKLMLuchtvaartDenemarkenZwedenNoorwegen

Laatste video's van RTL Nieuws

02:50
Pakketautomaten overvol, consument zit met gebakken peren
Wat is er aan de hand?

Pakketautomaten overvol, consument zit met gebakken peren

  1. 00:28
    Soldaat verwondt zichzelf en paarden slaan op hol tijdens viering Franse feestdag
    14 juli

    Soldaat verwondt zichzelf en paarden slaan op hol tijdens viering Franse feestdag