Spaarders van Douwe Egberts-punten hebben al half jaar pech, nog altijd geen inleverpunten

Als je vlijtig de spaarpunten op een pak koffie van Douwe Egberts, Senseo of een pakje thee van Pickwick afknipt, dan heb je al een half jaar pech. Want je kunt ze nog steeds niet inleveren. Er is, na het faillissement van Blokker, nog geen nieuwe partner gevonden voor het spaarprogramma, zegt moederbedrijf JDE Peet's.
Dat is al het geval sinds Blokker eind vorig jaar failliet ging. Douwe Egberts had de afspraak met het oude Blokker dat je je spaarpunten bij die winkel kon inleveren voor onder meer koffie- of theekopjes, een theepot, of zelfs een koffiezetaparaat.
In het laatste geval had je dan wel heel lang moeten sparen, of veel vrienden moeten hebben die punten voor jou spaarden.
Last van faillissement Blokker
Toen Blokker begin november vorig jaar uitstel van betaling aanvroeg, kon je je spaarpunten van DE tijdelijk niet meer bij Blokker inleveren. Al vrij snel werd er een oplossing gevonden, en kon je met je punten weer in de fysieke winkels van Blokker terecht.
Maar toen een aantal weken later Blokker failliet ging, ging daar definitief een streep door. Dat is alweer iets meer dan zes maanden geleden.
Je zou verwachten dat Douwe Egberts zo snel mogelijk zijn trouwe klanten tegemoet zou komen en met een alternatief, maar dat is nog niet gelukt. En dat terwijl DE begin november al zei een nieuwe partner voor het spaarprogramma te gaan zoeken, als Blokker failliet zou gaan.
Nu kun je alleen nog je punten aan een goed doel schenken, vertelt woordvoerder Lisanne Evers van moederbedrijf JDE Peet's. Maar blijkbaar zitten de meeste koffie- en theedrinkers van DE daar niet op te wachten. Het aantal consumenten dat aan goede doelen schenkt, is ongeveer gelijk aan wat het voorheen was, aldus Evers.
'Korte termijn'
We hopen op korte termijn te kunnen aankondigen waar spaarders hun DE-punten kunnen inleveren voor producten, wil zij wel kwijt. "We zijn met verschillende partners in gesprek en gesprekken kosten helaas tijd." DE zoekt 'in principe' één partij waar consumenten spaarpunten kunnen verzilveren, aldus Evers.
Volgens haar zoekt DE naar een met het oude Blokker vergelijkbare winkelketen om spaarpunten te kunnen inleveren.
Nieuwe Blokker?
Inmiddels heeft het nieuwe Blokker een aantal winkels geopend en samen met de franchisenemers, die steeds open zijn gebleven, zijn er nu 69 winkels met de naam Blokker op de gevel. Maar of er ook met 'het nieuwe' Blokker wordt gesproken wil Evers niet zeggen. Ze wil evenmin kwijt hoeveel winkels een keten waar DE mee in zee gaat zou moeten hebben.
Evers wil ook niet ingaan op de suggestie dat er niet veel winkelketens zijn die vergelijkbaar zijn met het oude Blokker.
Op de website van het spaarprogramma staat overigens dat het ook in de toekomst niet mogelijk is om DE waardepunten in te wisselen bij een (nieuwe of heropende) Blokker-winkel.
Punten blijven geldig
Vroeger had Douwe Egberts een aantal eigen winkels waar klanten hun spaarpunten konden inleveren. Maar die zijn er al een tijdje niet meer. Of Douwe Egberts dat nu jammer vindt wil Evers niet zeggen.
Punten naar DE opsturen kan niet en inleveren bij een DE Café evenmin, want die zijn van zelfstandige ondernemers.
De DE spaarpunten blijven ondertussen wel gewoon geldig, is op de site van het koffie- en theebedrijf te lezen.
In deze video zie je dat eerder dit jaar Douwe Egberts de prijzenoorlog met supermarkten leek te winnen:
Zo stel je het in:
- Open de RTL Nieuws-app.
- Ga naar het menu.
- Tik op ‘Instellingen’ en daarna op ‘Meldingen’.
- Zet het vinkje aan bij ‘Economie’.