Lidl veroordeeld tot betalen 43 miljoen euro voor oneerlijke concurrentie in Frankrijk

De Duitse discounter Lidl moet de Franse supermarktketen Intermarché 43 miljoen euro aan schadevergoeding betalen, omdat het consumenten zou hebben misleid met tv-reclames en dat zorgt voor oneerlijke concurrentie. Dat heeft het Hof van Beroep in Parijs bepaald.
Het draait om 374 tv-spotjes die Lidl op de Franse televisie heeft uitgezonden tussen 2017 en 2023 en voor een bedrag van in totaal 584 miljoen euro. De producten die daarin door Lidl werden aangeprezen, waren niet in alle Lidl-winkels in Frankrijk aanwezig, aldus de rechter, terwijl dat volgens de wet wel moet.
Supermarktketens Intermarché en Carrefour hadden een klacht ingediend over de handelswijze van Lidl. De supers hielden zich bij het reclamemaken namelijk wel aan de wet, waardoor ze klanten en inkomsten misliepen ten opzichte van Lidl. De supermarkten haalden in eerste instantie geen gelijk, maar Intermarché ging in beroep en krijgt nu wel gelijk van de rechter.
'Misleidende praktijken'
Die rechter spreekt van 'misleidende commerciële praktijken'. Want als je producten in de aanbieding doet, dan moeten deze minstens 15 weken lang in alle winkels verkrijgbaar zijn, zo schrijft de wet voor.
Lidl probeerde zich ervan af te maken door aan het eind van de televisiepots mee te delen dat je de supermarkten waar je de producten die in de aanbieding waren, op de website kon vinden. Aanvankelijk verscheen die mededeling in beeld, later sprak een stem die zin uit.
Kleine lettertjes
Maar de mededeling was niet goed zichtbaar voor consumenten, omdat deze maar enkele seconden in beeld was, en dan ook nog eens in kleiner letters en rechtsonder in het scherm, vindt de rechter. Waardoor "de consument deze waarschijnlijk niet zal opmerken of op zijn minst verkeerd zal begrijpen".
Daarbij was Lidl zich ervan bewust dat de producten niet voldoende lang in alle winkels lagen tegen de geadverteerde prijs, "wat voldoende is om het opzettelijke element van de overtredingen te kenmerken." Er is sprake van 'oneerlijke concurrentie' jegens concurrent Intermarché, en die geeft recht op schadevergoeding, oordeelt de rechter dan ook.
Schade geleden
De schadevergoeding die Lidl moet betalen compenseert volgens de rechter de schade die Intermarché heeft geleden, omdat deze zich wel aan de wet heeft gehouden. Ook kost het Intermarché geld aan reclamecampagnes om klanten terug te winnen.
Lidl mag ook geen televisiereclames meer uitzenden voor producten in de aanbieding die niet gedurende een periode van vijftien dagen in alle winkels verkrijgbaar zijn. Als het zich daar niet aan houdt, dan wordt een dwangsom opgelegd van 10.000 euro per overtreding.
Volgens reclamemaker Jordi van de Bovenkamp waren reclames vroeger grappiger, zo zie je in deze video.
Zo stel je het in:
- Open de RTL Nieuws-app.
- Ga naar het menu.
- Tik op ‘Instellingen’ en daarna op ‘Meldingen’.
- Zet het vinkje aan bij ‘Economie’.