Ryanair stijgt financieel tot grote hoogte, vooral door hogere ticketprijzen

De Ierse budgetluchtvaartmaatschappij Ryanair heeft afgelopen kwartaal de winst meer dan verdubbeld. Dit kwam vooral door hogere ticketprijzen; tickets waren in die periode gemiddeld 21 procent duurder dan een jaar eerder. Daarnaast werden er ook nog eens meer reizigers aan boord verwelkomd.
Ryanair werkt met een gebroken boekjaar. Dit betekent dat de jaarresultaten niet samenvallen met een kalenderjaar. Daarom liep het eerste kwartaal van het boekjaar van Ryanair van april tot en met juni van dit jaar. In die maanden boekte Ryanair een winst van bijna 820 miljoen euro. Vorig jaar bedroeg de winst in dezelfde periode nog 360 miljoen euro. De omzet nam met 20 procent toe tot meer dan 4,3 miljard euro.
Het aantal passagiers steeg met 4 procent tot 57,9 miljoen. In het hele vorige boekjaar vervoerde Ryanair nog het recordaantal van iets meer dan 200 miljoen reizigers. De Ieren verwachten dit jaar dat er 206 miljoen passagiers aan boord stappen.
Niet alleen goed nieuws
Toch was de presentatie van de Ryanair-cijfers geen grote goednieuwsshow. 'Externe factoren' als de handelsoorlog, macro-economische onzekerheid, escalatie van conflicten in het Midden-Oosten en Oekraïne, stakingen door Europese luchtverkeersleiders en mismanagement en personeelstekorten bij partners kunnen de komende maanden roet in het eten gooien voor Ryanair.
De vliegmaatschappij wil dan ook geen concrete winstverwachting afgeven voor het hele boekjaar.
De maatschappij heeft ook last van vertragingen bij leveringen van nieuwe Boeing-toestellen. Die vertragingen zetten de groei onder druk. Ryanair wil tot en met maart 2034 in totaal driehonderd nieuwe zuinige Boeing 737 MAX 10-toestellen in gebruik nemen. Voor dat boekjaar heeft Ryanair een doelstelling om 300 miljoen passagiers te vervoeren.
Maastricht airport
Ryanair meldde eerder jaar dat het alle vluchten van en naar Maastricht Airport schrapt met ingang van 26 oktober van dit jaar. Dit omdat het vliegveld de tarieven heeft verhoogd, waarmee het volgens Ryanair een van de duurste van Europa is geworden.
Voor Ryanair is het besluit vooral symbolisch, want voor de airline ging om een zeer beperkt aantal vluchten. Het vertrek van Ryanair is voor het vliegveld wel een flinke domper. Ryanair was voor Maastricht Airport juist wel een grote klant.
Het aan boord krijgen van een (hand)bagage wordt steeds moeilijker of duurder. Hieronder enkele tips die ervoor kunnen zorgen dat het deze zomer toch lukt om zoveel mogelijk bagage mee te nemen: