Ultracool

'Koop geen bh's en slips bij shopsapph.com', waarschuwt ACM

Door RTL Z··Aangepast:
© Patrick Harderwijk / ANP 'Koop geen bh's en slips bij shopsapph.com', waarschuwt ACM
RTL

Het kopen van bh's, slips en badmode bij webwinkel shopsapph.com wordt sterk afgeraden door de Autoriteit Consument & Markt. De waakhond waarschuwt omdat er afgelopen maanden honderden klachten zijn binnengekomen over UltraCool, het bedrijf achter de webshop dat ten onrechte het merk Sapph gebruikt.

Na de klachtenregen is de ACM een onderzoek gestart. Daaruit blijkt dat de verkoper de producten laat of helemaal niet levert. Daarnaast worden consumenten die binnen de bedenktijd afzien van hun aankoop niet op tijd terugbetaald. De slecht bereikbare klachtenservice leverde ook klachten op. 

Het leven beteren is volgens de ACM niet weggelegd voor UltraCool. De toezichthouder zegt dat er diverse gesprekken zijn gevoerd en dat het bedrijf de kans kreeg om 'zijn praktijken aan te passen'. Iets wat volgens de ACM niet gebeurd is.  

Nog steeds klachten 

UltraCool wierp tegen dat de problemen zich vooral voordeden bij 'oudere' bestellingen en beloofde aanvankelijk dat de problemen binnen afzienbare termijn zouden zijn opgelost. De ACM zegt nog steeds meldingen over het bedrijf te ontvangen. "Hieruit blijkt dat zich nog altijd problemen voordoen bij terugbetalingen en dat de klantenservice slecht bereikbaar is." Het bedrijf was ook voor RTL Z nog niet bereikbaar voor commentaar.

Duizenden klachten over garantie elektronica, ACM dreigt met boetes voor verkopers
Lees ook

Duizenden klachten over garantie elektronica, ACM dreigt met boetes voor verkopers

Er gaat volgens de ACM nog meer mis bij het bedrijf. "UltraCool wekt namelijk ten onrechte de indruk dat consumenten producten kopen bij SAPPH", schrijft de waakhond. UltraCool gebruik van het merk Sapph, terwijl het niet de rechtmatige merkhouder is van het lingeriemerk. Dit oordeelde de rechtbank Rotterdam onlangs. "Zodoende is er vermoedelijk sprake van misleiding."

'Reëel en acuut risico' 

Voor consumenten is een merk een belangrijk element bij het doen van een aankoop, schrijft de ACM. De bekendheid van SAPPH wordt hierdoor misbruikt door UltraCool. "Omdat de website nog steeds online is, bestaat een reëel en acuut risico dat meer consumenten worden benadeeld. Daarom heeft de ACM besloten openbaar te waarschuwen voor deze webwinkel." 

Er wordt allang niet meer alleen bij Nederlandse webshops gekocht. Nederlanders weten de digitale weg naar China inmiddels regelmatig te vinden. 

Lees meer over
Autoriteit Consument en MarktWebwinkel