NS verwacht topdrukte in september en wijst reizigers op andere treinen

NS verwacht dat het in september druk wordt in de trein. De vervoerder wijst reizigers daarom expliciet op alternatieve treinen. "September is traditiegetrouw de drukste maand van het jaar, voornamelijk op dinsdag en donderdag in de spits. Toch zijn er ook dan veel treinen waarin nog genoeg zitplaatsen zijn."
Het versturen van pushmeldingen waarin wordt gewezen op een minder volle treinen is een van de dingen die NS gaat doen. Hiervoor is wel de app van NS nodig. In deze app is ook per trein te zien hoe druk het is. Daarnaast wijst de vervoerder op de kortingen die het geeft aan reizigers die gaan voor een rustigere trein.
Volgens de NS is het niet altijd noodzakelijk om buiten de spits te rijden voor een rustige(re) trein. In een persbericht worden meerdere alternatieven genoemd die vlak voor of na de drukste treinen vertrekken.
Alternatieven
Een van die drukke treinen is de intercity die om 08:23 uur van Breda naar Rotterdam vertrekt. "Daarin moet een derde van de reizigers staan. Drie minuten later gaat de Eurocity vanaf hetzelfde eilandperron naar Rotterdam. Daarin is meer dan de helft van de zitplaatsen nog vrij."
De NS noemt ook alternatieven voor treinen op dinsdagochtend vanaf Den Haag Moerwijk, Driebergen-Zeist, Den Bosch, Rotterdam en Meppel. Reizigers die flexibel zijn, kunnen volgens de vervoerder beter op een andere dag dan dinsdag of donderdag gaan reizen.
Daarnaast wordt er ingezet op langere treinen, schrijft het bedrijf dat volledig in handen is van de overheid. "Maar daar zit wel een maximum aan", zegt Tijmen Voet, directeur Dienstregeling bij NS. "In de spits zien we piekdrukte, daarom zijn langere treinen dan nodig. Buiten die uren rijden ze grotendeels leeg rond of staan ze geparkeerd. Dat is duur en inefficiënt."
"Nog meer treinen rijden en nog meer treinen verlengen, vraagt grote maatschappelijke investeringen, als het al zou kunnen. Dat zijn kosten die uiteindelijk door de reiziger en de belastingbetaler betaald worden. Spreiden is vanuit maatschappelijk oogpunt slimmer."
Weinig draagvlak spitsheffing
Het riedeltje over spreiding is niet nieuw. NS-directeur Wouter Koolmees pleitte twee jaar geleden voor een spitsheffing. Dit plan werd later teruggetrokken, omdat er te weinig draagvlak voor was.
Komende maanden voert spoorbeheerder Prorail werkzaamheden uit die ook de reizigers zullen raken. Het gaat onder meer om Den Haag Centraal (september), Vught (oktober) en Schiphol (november).
De trein kan ook een goed en duurzaam alternatief zijn voor vliegreizen binnen Europa. Toch komt goed grensoverschrijdende treinverbindingen nog niet echt van de grond.