Toerisme floreert in ons land, 'maar btw-verhoging kan roet in eten gaan gooien'

Toeristen gaven in 2024 ruim 111 miljard euro uit in Nederland, een nieuw record. Het gaat om toeristen uit Nederland zelf én uit het buitenland. Hoewel het toerisme dus floreert, zouden veel toeristen volgend jaar vanwege de btw-verhoging wel eens eerder kunnen kiezen voor het buitenland, zegt toerisme-econoom Stef Driessen van ABN Amro.
Nog nooit gaven toeristen zoveel uit in ons land, blijkt uit cijfers van statistiekbureau CBS. Nederlanders besteedden vorig jaar 67,3 miljard euro in eigen land. Dat is 6 miljard euro meer dan het jaar ervoor.
Het is ook 75 procent meer dan toeristen uit het buitenland, die ook nog eens 48 miljard euro uitgaven. Bij de genoemde bedragen gaat het om uitgaven aan accommodatie, zoals hotels of vakantiehuizen, en om bestedingen aan eten, drinken en recreatie.
Toerisme levert ook heel wat werkgelegenheid op. De sector was vorig jaar goed voor 4 procent van de totale Nederlandse economie.
Al is het sterk de vraag of we de hoge bestedingen door toeristen kunnen vasthouden. Want vanaf 1 januari 2026 gaat de btw op overnachtingen in ons land omhoog van 9 procent naar 21 procent. Dat betekent in principe een prijsverhoging met 11 procent.
Buitenland aantrekkelijker
Door de aanstaande btw-verhoging nemen de prijsverschillen met buurlanden Duitsland en België fors toe, zegt toerisme-econoom Driessen. Die landen worden aantrekkelijker voor toeristen, die nu al vaak kiezen voor goedkopere accomodaties, blijkt uit uit de Vakantiesentiment Monitor van juli.
Van de toeristen uit Nederland, Duitsland en België die eerder nog kozen voor een overnachting in Nederland, zou 26 à 30 procent na zo'n prijsverhoging voor het buitenland kiezen, blijkt uit onderzoek van Significant.
Nog eens 5 procent zou helemaal niet meer boeken. Dat raakt ook de economie, zegt Driessen. Want voor iedere euro die buitenlandse toeristen in ons land uitgeven aan een overnachting, geven ze nog eens drie euro uit aan onder meer horeca.
Voor Nederlandse toeristen is dat minder: zij besteden naast elke euro voor een overnachting nog eens één euro aan onder andere eten en drinken en pretparken.
Niet naar Nederland
Duitse toeristen zijn het meest gevoelig voor prijsverhogingen, nog meer dan Nederlanders. Als overnachtingen duurder worden, dan zegt 30 procent van de Duitsers die een stedentrip boeken niet meer naar Nederland gaan, maar naar een ander land. Al is er el altijd een verschil tussen wat consumenten zeggen en wat ze ook daadwerkelijk doen, zegt Driessen.
Het CBS telt bij toeristische uitgaven door buitenlanders ook sommige bestedingen op die zij in het buitenland deden, maar bij een Nederlands bedrijf. Denk aan online boekingen bij een populair Nederland platform als Booking.com. Ook het aantal in Nederland verkochte caravans en kampeerspullen worden meegerekend.
In deze video zie je dat een botenverhuurder in Giethoorn de omzet zag instorten door Google Maps:
Zo stel je het in:
- Open de RTL Nieuws-app.
- Ga naar het menu.
- Tik op ‘Instellingen’ en daarna op ‘Meldingen’.
- Zet het vinkje aan bij ‘Economie’.