Hoe verder je vliegt, hoe duurder: hogere vliegtaks treft vooral verre reizen

Hoe verder je vliegt, hoe meer belasting je betaalt. Dat is het nieuwe plan van het kabinet voor de vliegtaks. Nu betaalt iedereen nog 29,40 euro per vlucht, maar vanaf 1 januari 2027 gaan vooral verre reizigers meer betalen. Wat voor effect heeft dat op ons vlieggedrag?
Allereerst: veel mensen die wel eens het vliegtuig nemen, gaan niets merken van de nieuwe vliegtaks. Het gros van de passagiers reist namelijk naar Europese bestemmingen. En de vliegtaks voor vluchten tot 2.000 kilometer − en bij uitzondering het Caribisch deel van het Koninkrijk− blijft 29,40 euro.
Verre vluchten
Pas als je verder gaat, ga je meer betalen. Is de afstand die je vliegt tussen de 2.000 en 5.500 kilometer, dan wordt de vliegtaks 47,24 euro. In deze categorie vallen bijvoorbeeld het Midden-Oosten, Noord-Afrika en Centraal-Azië. Het maakt niet uit of je overstapt of direct vliegt − er wordt rekening gehouden met je eindbestemming.
Vlieg je verder dan 5.500 kilometer, dan ga je 70,86 euro aan vliegbelasting betalen. Vliegreizen naar Japan, Indonesië en India vallen bijvoorbeeld in dit tariefsegment, net als Zuid-Amerikaanse landen, Australië en de VS.
Volgens een onderzoek van CE Delft zullen er niet zozeer minder mensen het vliegtuig pakken, maar zal je wellicht wel sneller besluiten om een bestemming dichterbij te zoeken. Daar zit de meeste klimaatwinst: het kabinet wilde juist extra belasting op die lange vluchten, omdat die in totaal een hogere uitstoot hebben.
Uitwijken
Om de belastingen te omzeilen, zou je als Nederlander ervoor kunnen kiezen om je reis op te knippen en twee losse vluchten te boeken. Het kabinet verwacht echter dat mensen uiteindelijk toch liever voor het gemak van een enkele boeking gaan.
Verder voorspelt het onderzoek van CE Delft dat er meer mensen zullen uitwijken naar luchthavens in bijvoorbeeld België, waar de vliegtaks maar maximaal tien euro is. En daar is bijvoorbeeld KLM niet blij mee. Zij zijn daarom kritisch op de hogere vliegtaks.
Draagvlak
Volgens een onderzoek dat is uitgevoerd door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, staat 44 procent van de respondenten positief tegenover de belastingverhoging. 26 procent geeft geen steun, en 33 procent heeft geen mening. De maatregel zou wel overwegend eerlijk en effectief worden beoordeeld in het terugdringen van de milieu-impact van luchtvaart.
Tegelijkertijd geeft een groot deel van de ondervraagden aan dat zij hun eigen vlieggedrag waarschijnlijk niet zullen aanpassen.
Wie vliegt er?
Data uit onderzoek De Vliegende Hollander (2024) van Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) in de periode september 2023 tot augustus 2024.
- Een kwart van de Nederlanders is verantwoordelijk voor 75 procent van de vliegreizen.
- De helft van de Nederlanders vloog helemaal niet.
- 13 procent van de Nederlanders vliegt minstens drie keer per jaar.
- De meest populaire vakantiebestemmingen zijn Spanje, Griekenland, Italië, Turkije en Portugal.
- Op zakenreis gaan de meeste mensen naar het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Duitsland, Italië en de VS.
De afgelopen 25 jaar steeg onze koopkracht spectaculair (al voelt dat niet zo), zo zie je in deze video.