Duurder uit

A-merken stijgen nóg meer in prijs dan huismerken, verschil bijna 40 procent

Door RTL Z··Aangepast:
© ANPA-merken stijgen nóg meer in prijs dan huismerken, verschil bijna 40 procent
RTL

Als je in de supermarkt een huismerk koopt dan ben je stukken goedkoper uit dan wanneer je kiest voor een ander merk, zoals een A-merken Douwe Egberts of Coca-Cola. De afgelopen jaren is het verschil tussen beiden alleen maar toegenomen.

Dat blijkt uit onderzoek van Rabobank. Voor bekende merken betaalde je bij bijvoorbeeld bij Albert Heijn, Jumbo of Plus altijd al meer dan voor het huismerk.

Maar sinds begin 2022 - in drie jaar tijd - is een mandje boodschappen van merkproducten gemiddeld 31 procent duurder geworden, terwijl huismerken gemiddeld 'slechts' 20 procent in prijs stegen.

39 procent goedkoper

Daardoor ben je met huismerken nu gemiddeld ruim 39 procent goedkoper uit dan met merkproducten, terwijl dat begin 2022 nog gemiddeld zo'n 34 procent was, aldus Rabobank.

© RaboResearch

Het betekent dat als je je winkelwagentje volgooit met merkproducten en nu aan de kassa 100 euro kwijt bent, de rekening met huismerken zo'n 61 euro zou zijn. Oftewel, merken zijn gemiddeld 64 procent duurder dan huismerken.

Door de inflatie van de afgelopen jaren letten consumenten nu meer op de prijs, legt Laurens Sloot, hoogleraar hoogleraar ondernemerschap in de detailhandel, uit. De kwaliteit en het imago van huismerken zijn volgens hem de laatste tijd verbeterd.

Loopt uiteen

Per productcategorie kunnen de prijsverschillen tussen merken en huismerken flink uiteen lopen, zegt Sebastiaan Schreijen, voedseleconoom van Rabobank. Zo ben je bij vis in blik, of olijfolie, met huismerken maar zo'n 20 procent goedkoper uit.

Maar bier en energiedranken kosten aan de kassa gemiddeld wel 70 procent minder als je voor een huismerken kiest, zegt hij. Over het algemeen zijn de prijsverschillen groter wanneer consumenten liever voor een merk kiezen, aldus Schreijen. Op een feestje schenken consumenten eerder bekende merken als Heineken en Hertog Jan dan de eigen merken van bijvoorbeeld Albert Heijn of Dirk.

Huismerk fors populairder

Huismerken zijn nu volgens het onderzoeksbureau NIQ goed voor bijna 65 procent van het aantal artikelen dat wordt afgerekend bij supermarkten. Uitgedrukt in de omzet is het aandeel overigens iets lager, omdat huismerken dus goedkoper zijn dan A-merken. Volgens Sloot is het aandeel van huismerken in de afgelopen decennia fors gestegen. In 1998 was het volgens hem nog maar 18 procent.

Schreijen denkt overigens dat de producenten van merken zullen proberen dat aandeel niet verder te laten oplopen.

Politiek

De laatste tijd zijn boodschappen flink duurder geworden. Uit cijfers van het CBS blijkt dat je voor voedingsmiddelen nu circa 33 procent meer kwijt bent dan begin 2021.

Over de fors gestegen prijzen van boodschappen is de laatste tijd veel te doen geweest. Vorige week begon de Autoriteit Consument & Markt (ACM) een onderzoek naar de prijzen van boodschappen in Nederlandse supermarkten.

Vlees duurder

Vooral vlees is duurder dan een jaar geleden: maar liefst 8 procent. Dat geldt vooral voor rund- en kalfsvlees, daarvoor ben je bijna 30 procent meer kwijt dan een jaar eerder. Ook zuivel werd duurder. Verse volle melk steeg 6,8 procent in prijs. Eieren werden 7,4 procent duurder en koffie zelfs ruim een kwart.

Supermarkten, leveranciers of Den Haag: wie maakt jouw boodschappen zo duur?

Lees meer over
Sebastiaan SchreijenRabobankInflatieSupermarkt