Na stakingen

NS wil niet zeggen wanneer claims vanwege vertragingen zijn afgehandeld

Door RTL Z··Aangepast:
© ANPNS wil niet zeggen wanneer claims vanwege vertragingen zijn afgehandeld
RTL

In juni staakten werknemers van de NS vier dagen, waardoor het treinverkeer in een flink deel van het land grotendeels plat lag. Vier maanden later zijn nog niet alle claims van gedupeerde reizigers afgehandeld. Wanneer de NS dat wel denkt rond te hebben, wil het bedrijf niet zeggen.

Op 6, 10, 13 en 17 juni was het bal en reden er geen of minder treinen in het land. Reizigers die hierdoor de trein niet konden nemen, kregen de mogelijkheid om de kosten voor het vervangende vervoer te declareren via een formulier op de website van de NS. 

Per stakingsdag krijgen ze hier maximaal 25 euro voor vergoed.

Normaal binnen vier weken

Normaal wil de NS binnen vier weken hebben uitgezocht of zulke claims terecht zijn en reizigers inderdaad geld terug krijgen. Maar begin juli meldde de NS dat de afhandeling nog weken kon duren.

Stakingen raken NS stevig in de portemonnee: bedrijf loopt tientallen miljoenen mis
Lees ook

Stakingen raken NS stevig in de portemonnee: bedrijf loopt tientallen miljoenen mis

En vier weken daarna, op 5 augustus, zei de NS toch nóg meer tijd nodig te hebben om alle aanvragen te beoordelen.

'Bezig met laatste deel'

Een nieuwe termijn waarop alles zou zijn afgerond kon de NS toen niet geven. En dat is nu, nog eens negen weken later, nog steeds het geval. "We zijn nu bezig met het afhandelen van het laatste deel van de aanvragen", aldus woordvoerder Anita Middelkoop van de NS.

Reizigers hadden tot drie maanden na dato de tijd om een claim in te dienen, verdedigt zij de NS. Drie maanden na de laatste stakingsdag van 17 juni, was 17 september. Dat is vandaag precies drie weken geleden.

Het lijkt aannemelijk dat veel getroffen reizigers vrij snel hun claim hebben ingediend, zodat deze maanden geleden al had kunnen worden beoordeeld. "Veel reizigers hebben al een reactie ontvangen", zegt Middelkoop dan ook. Maar blijkbaar nog niet allemaal.

Hoeveel getroffen reizigers inmiddels een bevestiging hebben ontvangen dat hun aanvraag is goedgekeurd, zodat ze binnen twee weken hun vergoeding krijgen gestort, wil Middelkoop niet zeggen.

170.000

Begin augustus maakte de NS bekend dat er 170.000 claims waren ontvangen en dat daarvan 50.000 waren goedgekeurd. Hoeveel aanvragen er daarna nog zijn binnengekomen en hoeveel in de tussentijd zijn beoordeeld wil de NS ook niet kwijt.

"Voor sommige aanvragen hebben we meer informatie nodig om goed te kunnen beoordelen, die informatie is opgevraagd bij reizigers", aldus de NS. Volgens Middelkoop is de NS nu bezig met het afhandelen 'van de laatste aanvragen'.

In deze video zie je dat niet alleen de reiziger, maar ook NS-baas Wouter Koolmees weleens klaar is met die stakingen:

Lees meer over
Nederlandse Spoorwegen (NS)StakingenTreinen