Reclame Code Commissie

Corendon op vingers getikt om zelfgemaakt duurzaamheidslogo en 'vage' claims

Door RTL Z··Aangepast:
© ANP / Hollandse Hoogte / Marcel Antonisse Corendon op vingers getikt om zelfgemaakt duurzaamheidslogo en 'vage' claims
RTL

Reisorganisatie Corendon is op de vingers getikt door de Reclame Code Commissie (RCC) vanwege 'niet onderbouwde duurzaamheidsclaims' op de website. Er was onder meer een zelfgemaakt groen logo met daarin een blaadje en het woord 'green'.

Ook waren er bomen en termen als 'verantwoord', 'duurzamer' en 'bewust' te zien, zonder dat deze goed onderbouwd waren. De RCC viel bijvoorbeeld over de zin: 'Als touroperator, luchtvaartmaatschappij en hotelorganisatie streven we naar een duurzamere vorm van vakantie vieren'. 

Volgens de RCC is het niet duidelijk wat er onder duurzaam verstaan wordt. Het wordt duurzaam is 'te onbepaald'. 

Het door Corendon gemaakte logo/'keurmerk'. Tekst gaat verder onder de afbeelding. 

Daarnaast pochte Corendon op de site dat het een halve procent aan 'alternatieve brandstof' gebruikt. Daarbij werd niet verteld hoe vliegvakanties daadwerkelijk duurzamer werden gemaakt. Het bijmengen van alternatieve brandstof is bovendien verplicht en vermindert de uitstoot niet 'aanzienlijk', zoals Corendon beweerde.  

De RCC beveelt de adverteerder aan om niet meer 'op een dergelijke wijze' reclame te maken. Uitspraken van de RCC zijn niet bindend. Toch volgt 96 tot 97 procent van de adverteerders het advies op. De adverteerders die dat niet doen, komen op een lijst te staan. 

Ook wordt er een melding gemaakt bij de Autoriteit Consument & Markt. "Als wettelijk toezichthouder kunnen zij, indien zij hiertoe aanleiding zien, boetes opleggen." Geld voor de RCC komt binnen via de de Stichting Reclame Code, dat weer wordt gefinancierd door adverteerders. De RCC is wel onafhankelijk.

Klachten Consumentenbond 

De RCC komt in actie na klachten. In het geval van Corendon diende de Consumentenbond klachten in. "De Consumentenbond onderzocht in april 2025 greenwashing door Nederlandse reisaanbieders. Daaruit bleek dat velen zich niet aan de regels houden", schrijft de consumentenorganisatie zelf.

Corendon heeft volgens de Consumentenbond inmiddels erkend dat een deel van de klachten terecht was en heeft de website aangepast. "De Consumentenbond wil dat andere reisaanbieders ook stoppen met misleidende duurzaamheidsclaims."

Overigens ging de RCC niet mee met alle klachten van de Consumentenbond. De woorden 'duurzamer reizen' en 'bewust op vakantie' waren geen probleem als een consument een verblijf uit wilde kiezen.

Voor de gemiddelde consument was voldoende duidelijk dat Corendon niet de gehele (vlieg)reis als 'duurzamer' of 'bewust' aanprijst, maar uitsluitend de keuze voor een bepaalde accommodatie, valt te lezen in de uitspraak. "Waardoor de consument de mededelingen in de juiste context kan plaatsen", aldus de RCC. Deze accomodaties waren bovendien wél voorzien van echte duurzaamheidscertificaten. 

'Duurzaamheid geen marketing' 

Corendon stelt tegenover het ANP dat de teksten zijn aangepast voordat de zitting plaatsvond en dat duurzaamheid de reisorganisatie geen extra boekingen oplevert. "Voor ons is duurzaamheid geen marketinginstrument. We communiceren erover, omdat we vinden dat klanten het recht hebben om te weten welke keuzes er wél zijn, zoals een hotel met een onafhankelijk erkend duurzaamheidskeurmerk", meldt een woordvoerder.

Winkelketen Zeeman moest zich een kleine twee weken in de rechtbank melden vanwege een zaak over misleidende reclame. Hoe dat zat? Bekijk de video hieronder: 

Lees meer over
Reclame Code Commissie CorendonReclameDuurzaamheid