Hilton-medewerkster ontslagen na sturen gastenlijst naar zichzelf

Een medewerkster van het Hilton-hotel op Schiphol heeft een lijst met een grote hoeveelheid 'zeer gevoelige' klantgegevens naar haar privé-mailadres gestuurd. De vrouw zegt dat zij de gegevens wilde gebruiken om op haar persoonlijke Linkedin-account contact te leggen met deze klanten. Hilton heeft haar op staande voet ontslagen.
De hotelketen neemt de zaak zwaar op. Volgens Hilton heeft de vrouw de bedrijfsregels geschonden door aan de haal te gaan met concurrentiegevoelige gegevens van haar werkgever en privacygevoelige informatie van gasten.
Ontslag aangevochten
De vrouw stapte naar de rechter om te protesteren tegen haar ontslag. Volgens haar was zij zich met het verzenden van de informatie van geen kwaad bewust, en is het ontslag een te strenge straf. De Haarlemse kantonrechter gaat daar niet in mee.
Volgens de rechter betreft het niet alleen 'concurrentiegevoelige informatie die tot het bedrijfsdebiet van het hotel behoort'. Maar ook 'persoonsgegevens van gasten die op grond van privacy-wetgeving beschermd moet worden'.
De vrouw werkte sinds de zomer van 2023 voor Hilton Schiphol als 'sales coördinator'. Begin mei ontdekte haar werkgever bij toeval dat zij een door haarzelf opgesteld portfolio van 23 pagina's met gevoelige klantgegevens had toegestuurd aan haar privémailadres.
Het betrof de gegevens van 71 gasten van het luxueuze hotel, gerangschikt naar marktsegment. Het overzicht bevatte onder meer hun namen, functietitels, bedrijfsnamen, telefoonnummers en e-mailadressen.
Contact met klanten
In een gesprek ontkende de werkneemster aanvankelijk het bestaan en het verzenden van het document. Nadat het bewijs op tafel was gekomen, gaf zij het wel toe. Volgens de vrouw had zij de gegevens niet willen misbruiken, maar willen gebruiken om via haar persoonlijke Linkedin-account contact met deze klanten te maken.
Dat was voor haar werkgever geen rechtvaardiging. Een dag na het gesprek werd de vrouw door het Hilton op staande voet ontslagen. Dit op grond van het schenden van de gedragscode, door het verzenden van 'highly sensitive customer data'.
De vrouw stelde in haar protest tegen het ontslag voor de rechtbank Noord-Holland dat Hilton toch al van haar af had gewild, en op zoek was geweest naar een reden om haar op straat te zetten. Ook verklaarde zij dat ze de klantgegevens had verzonden 'in het kader van het uitoefenen van haar werkzaamheden'.
Hilton ontkende dat. Volgens de hotelketen vervulde de vrouw helemaal geen verkoopfunctie, en hoefde zij ook geen klanten te werven. De vrouw had overigens eerder wel aangegeven dat zij een verkoopfunctie ambieerde.
Reputatieschade
De kantonrechter vindt het ongeloofwaardig dat de hotelmedewerkster zich er niet van bewust zou zijn geweest dat zij de klantgegevens niet had mogen versturen. De rechter ziet ook geen bewijs voor een vooropgezet plan van Hilton om de vrouw te ontslaan.
Dat het luxehotel geen schade heeft geleden zoals de vrouw betoogde, staat volgens de rechter niet vast. "Hilton heeft er terecht op gewezen dat niet is uitgesloten dat zich op enig moment gasten bij haar melden, omdat hun gegevens bij een andere partij zijn opgedoken. Dat kan vanzelfsprekend schadelijk zijn voor de reputatie van Hilton."
Nieuwe baan
Het verzenden van de gevoelige persoonsgegevens vindt de rechter al met al voldoende reden voor een ontslag op staande voet. Dat betekent dat de vrouw geen recht heeft op ontslagvergoedingen, en waarschijnlijk ook geen aanspraak kan maken op een werkloosheidsuitkering.
Dat laatste hoeft voor de vrouw niet nadelig te zijn; uit de uitspraak blijkt dat zij inmiddels een nieuwe baan in de toeristische sector heeft gevonden.
Op zoek naar een bijzondere hotelovernachting? Denk aan dit 3D-geprinte hotel:

