Blokker-ondernemers komen met nieuwe huishoudwinkel Allesz: 'Niet in grote stad'

Voormalige Blokker-franchisers stappen over op een nieuwe, eigen winkelformule met de naam Allesz. Volgende week donderdag zullen die nieuwe naam en het logo op de gevels verschijnen. Ook het interieur zal in de nieuwe stijl zijn omgetoverd.
Het gaat om 22 ondernemers, die bij elkaar 23 winkels hebben. Deze vind je niet in de grotere steden, maar in kleinere plaatsen, zoals Krommenie, Leek, Doesburg en Berlicum.
"Juist daar kunnen zelfstandigen beter gedijen", zegt Carlo Thijssen, bestuurder van de coöperatie die de 22 ondernemers hebben opgericht. Hij was franchisenemer van Blokker en is één van de zelfstandigen bij wie straks 'Allesz' op de gevel staat.
Bij de Allesz in het Zeeuws-Vlaamse Hulst staat nu de nieuwe naam al op de gevel. Bij de andere winkels worden het nieuwe logo en het interieur komende week aangepast. Op 6 november gaan de winkels dan open onder de nieuwe naam.
Kleinere plaatsen
In de kleinere plaatsen waar de winkels verschijnen, hebben consumenten meer binding met de winkeliers, zegt Thijssen. Hij spreekt van een 'gunfactor'. Mensen zullen er spullen kopen, omdat consumenten snappen dat het ook in hun eigen belang is als die winkels blijven bestaan, denkt hij.
En ook al zit een winkel in een kleinere plaats, er komen ook consumenten uit omliggende plaatsen. Daarbij hebben zelfstandigen vaak een eigen pand (ze betalen dus geen huur), en als ze wel huren, dan betalen ze veel minder dan in de binnensteden, aldus Thijssen.
Ex-Blokker
De ondernemers die Allesz hebben opgericht, waren soms jarenlang franchisenemer van Blokker, waardoor ze onder die naam konden opereren. Maar na het faillissement van Blokker, vorig jaar, moesten ze de inkoop en het reclame maken zelf doen.
Ze konden het uiteindelijk niet eens worden met Roland Palmer, die dit voorjaar het failliete Blokker overnam en doorwilde met de franchisenemers.
De Allesz-ondernemers hebben een coöperatie opgericht, wat betekent dat ze mede-eigenaar van Allesz zijn. De inkoop gebeurt via de KW Groep, die ook onder meer de marketing en uitingen op sociale media verzorgt.
Tapijtreinigers huren en pakketpunt
Het assortiment van Allesz is vergelijkbaar met dat van Blokker, maar volgens Thijssen zijn er ook merken in het wat duurdere segment. Zoals pannen van Green Chef, en kaarsen van Bolsius. Zo kun je ook andere klanten aantrekken, zegt Thijssen.
In de winkels komt ook een pakketpunt, je kunt er onder meer tapijtreinigers huren, en eens in de week komt voor consumenten een messenslijper langs, vertelt Thijssen. Dat is om meer consumenten naar de winkels te trekken, en om relevanter te worden voor consumenten.
Te klein?
Concurrent Blokker heeft nu 54 winkels, en Marskramer 47. Bij huishoudwinkels moeten de winkeliers het hebben van de prijskwaliteitverhouding, en daarvoor heb je schaalgrootte nodig, zegt Henk Hofstede, retailexpert bij ABN Amro. "Ik weet niet of 23 winkels daarvoor genoeg is."
Ook Kitty Koelemeijer, retailexpert bij Nyenrode, heeft haar twijfels over de nieuwe formule. De Allesz-ondernemers hebben het voordeel dat ze een sterke lokale positie hebben, zegt zij. "En steeds meer winkels gaan over op huismerken, dus als je merken hebt, dan kun je je onderscheiden."
Maar het klantenbestand veroudert, denkt Koelemeijer, jongeren shoppen online, en de concurrentie van Action groeit. "Dus met prijzen kun je niet te veel uit de pas lopen."
Groei
Volgens Thijssen is Allesz met 23 winkels niet te klein. De prijzen in de winkels zullen niet duurder zijn dan toen ze nog Blokker heetten, zegt hij.
Het is wel de bedoeling dat meer zelfstandige ondernemers zich aansluiten. Volgens Thijssen wordt er gesproken met ruim 20 ondernemers. En mogelijk zullen Allesz-ondernemers later zelf meer nieuwe winkels openen. Door het faillissement van Blokker zijn er veel gebieden waar geen huishoudwinkel meer zit, zegt hij. "Je gaat niet voor een afwasborstel 8 kilometer rijden."
Eerder dit jaar opende Blokker de eerste eigen winkels, in deze video zie je de reacties van klanten:

