Ontwerpwedstrijd

Zijn waterkoker staat al 14 jaar in de HEMA, maar ontwerper Tim bakt nu broodjes

Door Stella Vrijmoed··Aangepast:
© Tim BraamsZijn waterkoker staat al 14 jaar in de HEMA, maar ontwerper Tim bakt nu broodjes
RTL

De inschrijvingen zijn weer geopend voor de HEMA-ontwerpwedstrijd, waarin de winkelketen traditiegetrouw op zoek gaat naar een nieuw iconisch product. Veertien jaar geleden stuurde Tim Braams (37) zijn waterkokerontwerp 'Ketelbinkie' in. Dat zit nog steeds in het assortiment, maar ontwerper Braams? Die maakt inmiddels broodjes in zijn eigen zaak in Rotterdam. Met succes.

Officieel won hij de HEMA-ontwerpwedstrijd in 2012 niet. Voor zijn 'Ketelbinkie', de bonkige waterkoker vormgegeven als een ketel op een vuurtje, kreeg Tim Braams alleen een eervolle vermelding. Zijn ontwerp voldeed namelijk niet aan alle eisen voor de opdracht. 

De waterkoker werd desalniettemin door HEMA in productie genomen. "Als student Industrieel Ontwerp aan de TU Delft is dat wel het mooiste dat kan gebeuren", blikt Braams, nu 37 jaar, terug. Zijn ontwerp was bedoeld als eigentijdse opvolger van de winnaar die in 1990 uit de bus kwam: de fluitketel Le Lapin van Nicolaï Carels.

© Hema

Formeel wees de jury trouwens helemaal geen winnaar aan in 2012, want geen enkel ontwerp voldeed aan de precieze eisen. Er werden alleen tweede, derde prijzen en publieksprijzen uitgedeeld. Dat jaar kreeg bijvoorbeeld de Smul een prijs: een inklapbaar mandje dat als plateau of étagère kan worden gebruikt. En de Strik Strak: een tafelkleed van biologisch afbreekbaar plastic dat als vuilniszak gebruikt kan worden.

Lang niet alle (winnende) ontwerpen die meededen aan de ontwerpwedstrijd zijn daadwerkelijk in productie genomen. De Ketelbinkie van Tim Braams is in die zin een van de uitzonderingen. 

Veertien jaar later is de waterkoker nog steeds te koop bij HEMA. Maar Braams heeft zijn carrière als industrieel ontwerper vooralsnog niet doorgezet. Na zijn studie werkte hij een tijdje aan een eigen horlogemerk en verdiende hij wat bij met zijn tweelingbroer Max bij een pizzeria.

Carrièreswitch

Tot ze op een dag van de eigenaar overdag de pizza-oven mochten gebruiken. De broers begonnen er hun eigen brood in te bakken. Zo werd de plek gedurende de dag een broodjeszaak en werden er 's avonds pizza's verkocht. "Het horlogemerk was een lang proces en het werd lastig om mijn tijd te verdelen", vertelt Braams.

De broodjes bleken een lucratievere optie: de zaken liepen zo goed dat het niet meer werkte om het pand te delen met de pizzeria. "We openden onze eigen zaak BUN in 2021, in ons eigen hoekpandje in Rotterdam-West. Van daaruit groeit het nog steeds."

Wat helpt: goede reviews van broodjestesters op YouTube en andere video's die enthousiaste klanten op TikTok plaatsten. Het zorgde voor dagen waarop de broodjes al om half twee uitverkocht waren. Inmiddels, met de aankoop van een bakkerij verderop, kunnen ze meer brood maken.

Tim (rechts) en zijn tweelingbroer Max Braams voor hun broodjeszaak© Tim Braams
Tim (rechts) en zijn tweelingbroer Max Braams voor hun broodjeszaak

Van het ondernemen voor BUN heeft Braams geleerd dat kwaliteit het belangrijkste is. "Want dan verkoopt het zichzelf wel. En je moet het ervoor durven vragen. Ik ben daarvoor misschien wat te bescheiden. Onze broodjes waren eerst veel te goedkoop: ik zag een oude menukaart van 4,50 euro per broodje kip. Mensen zeiden tegen ons: 'je vraagt te weinig voor het ambacht dat je erin steekt'."

BUN hoeft geen franchise te worden wat hem betreft. Met de nieuwe bakkerij kunnen ze genoeg brood bakken voor een eventuele tweede vestiging, zegt hij. "Maar als ik genoeg verdien om mijn gezin te onderhouden, hoef ik niet veel meer."

Horlogedroom

Het liefst werkt Braams straks meer achter de schermen en lopen de zaken zo goed dat hij tijd krijgt voor andere dingen. Want zijn horlogedroom heeft hij nog niet opgegeven. "Ik houd nog steeds van horloges, dus dat prikkelt nog steeds wel. Het is hét sieraad voor de man. Het is wel een uitdaging om daar nog iets onderscheidends in te doen. Maar dat horloge komt er nog."

Zoektocht naar nieuwe HEMA-klassieker

De ontwerpwedstrijd, die HEMA sinds 1983 organiseert, is bedoeld om studenten te laten zien waar ze rekening mee moeten houden als ontwerper, bijvoorbeeld bij materiaalkeuze. De winkelketen zoekt een product onder de 50 euro dat een oplossing geeft voor een dagelijks probleem en 'écht HEMA' is. 

De inschrijvingen zijn open tot en met 31 december, daarna zal in februari een groep geselecteerden een hele dag meegenomen worden achter de schermen bij HEMA. De winnaar wordt volgend jaar oktober op de Dutch Design Week in Eindhoven bekendgemaakt. Diegene krijgt een prijs van 2500 euro en de kans om met het HEMA-designteam mee te lopen met een stage of traineeship.