Picnic haalt 430 miljoen euro op, vooral om te groeien in Duitsland

Picnic heeft 430 miljoen euro opgehaald in een nieuwe financieringsronde. Het grootste deel van dit bedrag wordt gestoken in de Duitse markt, waar de internetsupermarkt wil groeien.
"Door de uitbreiding naar nieuwe regio's en steden zijn belangrijke investeringen nodig in onder meer distributiecentra", schrijft de supermarkt in een persbericht.
In dat bericht wordt ook duidelijk dat de logistieke uitdagingen in Duitsland wat groter zijn voor Picnic. Er wordt bijvoorbeeld verwezen naar de grootte van Duitsland. Het land heeft bijna 5 keer zoveel inwoners als Nederland, terwijl het qua oppervlakte 8,5 keer zo groot is.
Dat er kansen liggen in Duitsland is duidelijk. Het doen van online boodschappen is daar nog lang niet gebruikelijk en de markt is met ruim 83 miljoen inwoners een stuk groter dan in Nederland.
AI in Oberhausen
Al voor deze nieuwe investeringsronde heeft Picnic al geld in de Duitse markt gestoken. Zo heeft de online supermarkt afgelopen zomer in Oberhausen een nieuw distributiecentrum geopend. Daar wordt volgens het bedrijf onder meer geëxperimenteerd met 'robopicking', waarbij robots de boodschappen in de kratjes voor de klanten leggen.
Een doos eieren moet op een andere manier 'beetgepakt' worden dan een fles olijfolie. Daarvoor wordt gebruikt gemaakt van visual AI, waarbij de menselijke manier van kijken wordt nagebootst", zegt Michel Muller, een van de Picnic-oprichters.
De nieuwe investeringsronde wordt vanmiddag officieel bekend gemaakt tijdens de viering van het 120-jarig bestaan van de Duits-Nederlandse Handelskamer in Den Haag. Muller wil van zijn supermarkt een Europese marktleider in online boodschappen maken. Het is nog niet duidelijk welke partijen precies bijdragen aan de investering van 430 miljoen euro.
Dat Picnic geld nodig heeft, is wel duidelijk. Sinds het bedrijf in september 2015 begon, staat de teller intussen op een verlies van in totaal een kleine 1 miljard euro. Picnic maakte tot dusver nog geen enkel boekjaar winst.
Investeren noodzakelijk
Dit komt doordat het bedrijf flink moet investeren om te kunnen groeien. Het bedrijf is niet alleen in Nederland en Duitsland actief, maar ook in Frankrijk. "Het kost heel veel tijd om geld te verdienen met boodschappen bezorgen, één van de redenen is dat je constant moet investeren", zei supermarktexpert Erik Hemmes eerder dit jaar tegen RTL Z.
Er zijn eerder ook al grote investeringsrondes geweest waarmee honderden miljoenen euro's gemoeid waren. Eerst verlies maken om groter te worden is een gebruikelijk model voor veel bedrijven. Zo maakte webwinkelgigant Amazon eerst ook jarenlang verlies, terwijl het nu miljardenwinsten maakt.
Nederland
In Nederland bezorgt Picnic op dit moment boodschappen in ruim 120 plaatsen. "Inmiddels bezorgen we in bijna alle grote steden en dorpen in Nederland", schrijft het bedrijf zelf.
De supermarkt zegt zelf in Nederland inmiddels 'operationeel winstgevend' te zijn. Dit betekent in andere woorden dat er meer geld binnenkomt, dan dat er geld uitgaat aan kosten die nodig zijn voor de dagelijkse activiteiten (zoals loon, marketing, inkoop, huisvesting, verzekeringen). Belastingen en bijvoorbeeld investeringen zijn niet meegerekend.
Je kunt ook zelf naar Duitsland voor (goedkope) boodschappen. Hiermee bespaart Inge naar eigen zeggen 300 euro per maand mee.

