Waarom winst maken lastig is voor bezorgdiensten als Picnic

Online supermarkt Picnic ziet de omzet flink groeien, maar ook de verliezen blijven maar aanhouden. Winst maken met het bezorgen van boodschappen blijft heel moeilijk, zeggen supermarktexperts.
Het marktaandeel van online boodschappen bezorgen voor huishoudens groeit gestaag. In de eerste 20 weken van 2025 nam het toe van 8,2 procent tot 8,6 procent, in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder, blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau YouGov.
Picnic is een van die boodschappenbezorgers die groei heeft laten zien. "Picnic heeft aangetoond dat het essentieel is om de bezorgkosten laag te houden om een groot aantal klanten aan te trekken", zegt Niels Agatz, professor 'last mile bezorging' aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam.
Maar de afgelopen jaren rekende Picnic in feite te weinig aan klanten. Zo liep het verlies van de supermarkt in 2024 op van 220 miljoen euro naar 253 miljoen euro. Sinds het bedrijf in september 2015 begon, staat de teller intussen op een verlies van in totaal een kleine 1 miljard euro. Picnic maakte tot dusver nog geen enkel boekjaar winst.
Kost gaat voor de baat uit
Picnic maakt de nodige kosten om te kunnen groeien. Niet alleen in Nederland, maar ook in buurlanden Duitsland en Frankrijk. Maar uiteindelijk wil je als bedrijf winst gaan maken.
Volgens de winstmaatstaven die Picnic zelf gebruikt, was het in Nederland vorig jaar bijna uit de rode cijfers en in de eerste vijf maanden van 2025 zou er in ons land zelfs sprake zijn van een winst. Maar daarbij worden niet alle kosten meegenomen.
'Iedereen worstelt'
Het is moeilijk te zeggen wanneer Picnic een nettowinst, dus na aftrek van alle kosten, zal behalen, aldus Laurens Sloot, hoogleraar ondernemerschap in de detailhandel.
Alle supermarktbedrijven worstelen op dit moment met het bezorgen van boodschappen en leggen er nog op toe, zegt hij. Dat geldt naast Picnic dus ook voor bekende namen als Albert Heijn, Jumbo en Plus, stuk voor stuk supermarkten die ook fysieke winkels hebben.
Winst maken is voor gewone supermarkten al lastig, zegt Sloot. De winstmarges zijn laag in deze sector. "Maar voor online supermarkten is winst maken nóg moeilijker, want het is een vrij kapitaal- en arbeidsintensief proces."
Automatisering
Bezorgkosten of hogere prijzen
Sloot denkt dat online supermarkten als Picnic óf 5 euro aan bezorgkosten zouden moeten vragen, óf hun prijzen zouden moeten verhogen, maar je kunt niet al te veel duurder zijn dan Albert Heijn, Jumbo of Plus, aldus Sloot.
Medio december bleek uit een overzicht van de Consumentenbond dat alleen supermarkten Poiesz en Spar duurder waren dan Picnic.
Een derde mogelijkheid is volgens Sloot dat Picnic zo'n grote schaal bereikt dat ze de bezorgkosten kunnen dekken.
Sloot denkt dat Picnic in 2025 circa 1 miljard euro omzet haalt in Nederland. "Maar dat is slechts de helft van Albert Heijn online. Dus ten opzichte van Albert Heijn heeft Picnic geen schaalvoordelen. Sowieso is Albert Heijn heel moeilijk te verslaan, dat bedrijf is heel concurrerend."
Duurdere cao voor supermarkt
Onlangs kende Picnic een tegenslag. De rechter oordeelde dat het zich van september 2022 tot juli 2023 aan de cao voor supermarkten had moeten houden, net als concurrenten Albert Heijn en Jumbo. Daardoor moet het met terugwerkende kracht toeslagen betalen.
Verder lijkt door de uitspraak de kans groot dat het zich voortaan ook aan de duurdere supermarkt-cao moet houden. Picnic had een klein kostenvoordeel ten opzichte van gewone supermarkten, die ook bezorgen, aldus Sloot.
Hij denkt dat Picnic's loonkosten met 1 tot 2 procent stijgen. "Dat lijkt niet veel, maar de marges in de supermarktsector zijn laag."
Winstgevend?
Het is wel fenomenaal wat Picnic de afgelopen jaren heeft gepresteerd, aldus Sloot. Ze zijn volgens hem in Nederland met boodschappen bezorgen al groter dan Jumbo. Maar dat betekent nog steeds niet dat Picnic een winstgevend businessmodel heeft, ze zijn daar wel naartoe op weg, zegt hij.
Het verlies uitgedrukt in de omzet wordt wel steeds kleiner, zegt hij. "Bij Amazon duurde het ook 10 tot 15 jaar voordat onderaan de streep winst werd gemaakt". Maar dat kwam vooral door andere activiteiten, zegt hij er bij.
'Moet veel investeren'
"Het kost heel veel tijd om geld te verdienen met boodschappen bezorgen, één van de redenen is dat je constant moet investeren", zegt supermarktexpert Erik Hemmes.
Als Picnic één of twee jaar geen geld steekt in uitbreiding, dan kan het wel nettowinst maken, denkt hij. Maar misschien is dat juist niet goed voor de winstgevendheid op de lange termijn, omdat de omzet dan minder hard groeit, voegt Hemmes er aan toe.
In deze video zie je dat het voor sommige Nederlanders lucratief is om in Duitsland boodschappen te doen:
Zo stel je het in:
- Open de RTL Nieuws-app.
- Ga naar het menu.
- Tik op ‘Instellingen’ en daarna op ‘Meldingen’.
- Zet het vinkje aan bij ‘Economie’.