Miljardeninvestering

Grote uitbreidingsplannen van Schiphol, maar dito onzekerheid

Door RTL Z ··Aangepast:
© SchipholGrote uitbreidingsplannen van Schiphol, maar dito onzekerheid
RTL

Schiphol wil de komende jaren miljarden investeren in het opknappen van de luchthaven. Zo moet er een nieuwe terminal verrijzen, en ook wil de luchthaven investeren in het buitenland.

Dat heeft Schiphol vrijdag bekendgemaakt in een nieuw strategisch plan. Tot 2035 wil het luchthavenbedrijf 10 miljard euro investeren.

Schiphol maakte vorig jaar al bekend miljarden vrij te willen maken om te kunnen verbouwen: van de bagagekelder en klimaatsystemen tot de horeca en verschillende pieren. Ook de wens voor een nieuwe terminal (Terminal Zuid, zie hoofdfoto voor impressie) werd al eerder geuit.

Ontoereikend

"De huidige terminal en bereikbaarheid van Schiphol zijn ontoereikend voor het huidige aantal reizigers", zegt Schiphol in een verklaring. De ruimte is nodig om verouderde delen van de luchthaven te moderniseren, terwijl mensen kunnen blijven reizen.

Schiphol wil ook dat de luchthaven stiller en schoner wordt, om daarmee terug te keren "in de top drie van Europese hub-luchthavens".

Op Schiphol is nog steeds van alles mis: werknemers ademen kankerverwekkende stoffen in
Lees ook

Op Schiphol is nog steeds van alles mis: werknemers ademen kankerverwekkende stoffen in

Ook de arbeidsomstandigheden moeten worden verbeterd, daarom wil het bedrijf onder meer werken met robots die de bagage afhandelen, en moet het personeel minder worden blootgesteld aan schadelijke fijnstof.

Schiphol moet een reeks maatregelen nemen, onder meer omdat werknemers onnodig worden blootgesteld aan kankerverwekkende stoffen, zo oordeelde de Arbeidsinspectie vorig jaar.

Pieren

In 2027 moet een nieuwe A-pier worden geopend, waarna andere pieren, waaronder de B-, C- en D-pier, worden vervangen. Dit moet ruimte bieden aan meer reizigers en 'grotere en schonere' vliegtuigen. Ook moeten de wegen rond de luchthaven op de schop.

Pieter van Oord, topman van de Royal Schiphol Group, zegt in een interview met het FD dat de bulk van het geld in Nederland wordt geïnvesteerd, maar hij sluit investeringen in het buitenland niet uit. Die zullen 'focussen op gebieden waar Nederland sociaal, cultureel en historisch wat mee heeft', zoals de Nederlandse Antillen.

2032

De luchthaven wil rond 2032 beginnen met de bouw van de nieuwe terminal. Schiphol zal, als onderdeel hiervan, ook verouderde gebouwen van KLM kopen en een nieuwe hal voor luchtvracht bouwen, die de luchtvaartmaatschappij zal huren.

De plannen kunnen alvast rekenen op kritiek van belanghebbenden. Zo zegt de gemeente Amsterdam, aandeelhouder in Schiphol, geschrokken te zijn, omdat ze vooral gericht lijken op groei, terwijl Amsterdam liever ziet dat er minder gevlogen wordt. 

"Amsterdam staat voor een compactere luchthaven, in alle opzichten", zegt wethouder Hester van Buren tegen persbureau ANP.

Vliegplafond

Ook milieuclubs en omwonenden zullen druk blijven uitoefenen op Schiphol om het aantal vluchten te verminderen, omwille van het milieu, de gezondheid en geluidsoverlast. Hierom wordt er ook nog een juridisch gevecht gevoerd over de hoeveelheid vluchten die Schiphol jaarlijks mag uitvoeren.

Of alle plannen er doorheen komen, is dus onzeker. Ook omdat Schiphol rekent op een nieuwe metrolijn tussen Amsterdam en Schiphol (de Noord-Zuidlijn die mogelijk wordt doorgetrokken), maar of die er komt is de vraag. Het bedrijf is bovendien afhankelijk van het krijgen van verschillende bouwvergunningen van de gemeente.

De natuurvergunning van Schiphol is daarbovenop vernietigd door de rechtbank. Zo'n vergunning is nodig voor bijna alle bedrijven die zorgen voor stikstofvervuiling in beschermde Natura 2000-gebieden. En of er een nieuwe kan komen, is hoogst onzeker, omdat de stikstofregels sinds vorig jaar een stuk strenger zijn geworden. 

Zonder uitstoot

Van Oord zegt overigens tegen het FD dat hij ook kan bouwen zonder extra stikstofuitstoot, door bijvoorbeeld 'elektrische of emissieloze apparatuur te gebruiken'.

Voordeel van vluchten schrappen vanaf Schiphol is óók dat er meer huizen kunnen worden gebouwd:

Lees meer over
Air France KLMSchipholNatuur & Milieu