Op Schiphol is nog steeds van alles mis: werknemers ademen kankerverwekkende stoffen in
Werknemers op het platform van Schiphol worden onnodig blootgesteld aan kankerverwekkende stoffen. Ze staan volgens inspecteurs van de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) te vaak in de straal ('jet blast') van vliegtuigen terwijl ze aan het werk zijn.
De inspecteurs zagen daarbij ook dat de hulpmotoren te veel gebruikt worden.
Kerosine- en dieseluitstoot
De arbeidsinspectie wijst erop dat de omstandigheden van werknemers in de bagage- en vrachtafhandeling op Schiphol onvoldoende zijn. De luchthaven en de bedrijven die hiervoor verantwoordelijk zijn, doen volgens de inspectie ook te weinig om de problemen op te lossen.
Als het aan de inspectie ligt, worden medewerkers zo min mogelijk blootgesteld aan kerosine- en dieseluitstoot. Anders kan dit 'ernstige gezondheidsklachten' hebben, zoals longkanker, blaaskanker, COPD en hart- en vaatziekten. De NLA wijst erop dat beroepskanker jaarlijks naar schatting zo'n 2250 levens eist in Nederland.
Weinig technische innovatie
Een ander probleem dat nog steeds voorkomt, is dat medewerkers vaak te veel zware koffers en tassen moeten tillen. Volgens de richtlijnen zou iemand maximaal 216 koffers per dag mogen tillen. Terwijl als het druk is een medewerker vaak 200 koffers per uur tilt.
Hulpmiddelen om te tillen worden vaak niet gebruikt en de arbeidsinspectie stelt vast dat er te weinig technische innovatie heeft plaatsgevonden om dit probleem te verhelpen.
Vakbond FNV vindt dat Schiphol alles op alles moet zetten om te zorgen voor gezond werk en zo snel mogelijk maatregelen moet nemen voor de werknemers die dicht bij de vliegtuigen werken.
Financiële tegemoetkoming
Ook pleit de vakbond ervoor dat werknemers die ziek zijn geworden van de vliegtuiguitstoot een beroep kunnen doen op de regeling voor het werken met gevaarlijke stoffen. Deze houdt in dat gedupeerden een eenmalige financiële tegemoetkoming krijgen van de overheid.
De vakbond waarschuwt al langer voor het gevaar voor de werknemers van Schiphol en heeft ook al vaker aangedrongen op maatregelen. Twee jaar geleden legde FNV een handhavingsverzoek neer bij de arbeidsinspectie, en volgens de vakbond gaat de inspectie na dit oordeel ook handhaven.
"We zijn blij dat de arbeidsinspectie heeft doorgezet en haar wettelijke rol hier pakt", zegt vicevoorzitter Kitty Jong van FNV. "Dit is een onmisbare stap naar veilig en gezond werk voor iedere werknemer op Schiphol."
Schiphol: maatregelen treffen
Schiphol zegt in reactie op het rapport van de arbeidsinspectie vooruitgang te boeken met het treffen van maatregelen, het doen van onderzoek en innovaties.
Maatregelen die de luchthaven neemt zijn onder andere strengere regels om met minder motoren te taxiën en om de hulpmotor van een vliegtuig minder te gebruiken. Ook vergroot Schiphol naar eigen zeggen de afstand tussen de bron van uitstoot en de medewerkers door de vertrekprocedures aan te passen.
"We nemen de nieuwe inzichten uit het rapport dat de arbeidsinspectie vandaag publiceerde uiterst serieus en zullen dit bestuderen", reageert Schiphol. De luchthaven geeft aan zich 'tot het uiterste' in te spannen 'om de blootstelling aan kerosinemotoremissie zo veel mogelijk te minimaliseren'.