'Bagagepersoneel Schiphol doet al jaren te zwaar werk, controle ontbreekt'
Kapotte ruggen en gescheurde spieren door het tillen van bagage en vracht met een veel te hoog gewicht: bagagepersoneel op Schiphol moet te zwaar werk doen en daardoor heeft een deel van hen last van lichamelijke klachten.
Als het zo doorgaat, heeft binnenkort de helft van het personeel een beroepsziekte, zeggen bedrijfsartsen.
Geen naleving en controle
Dat blijkt uit onderzoek van Nieuwsuur en de NOS. Bagagebedrijven zijn door de Arbeidsinspectie al in 2004 op de zware omstandigheden voor hun personeel gewezen, maar arbonormen worden al jaren niet meer nageleefd en gecontroleerd.
Uit interne stukken blijkt dat bagageafhandelaars van de deplorabele arbeidsomstandigheden van hun personeel op de hoogte zijn. De normen van het tilgewicht worden grootscheeps overschreden, met alle lichamelijke gevolgen van dien.
Zware ladingen
Tilhulpen en rolsystemen, die in 2004 door de inspectie werden verplicht, blijken nauwelijks te functioneren en worden dan ook maar mondjesmaat gebruikt. Dat breekt zich bij het personeel vooral op bij zware ladingen van cargovliegtuigen.
Op Schiphol zijn zes verschillende afhandelingsbedrijven werkzaam en de concurrentie is moordend. De arbeidsomstandigheden worden daardoor nogal eens uit het oog verloren in de strijd om wie de bagage en vracht van de luchtvaartmaatschappijen mag afhandelen.
Reactie Schiphol:
Schiphol zegt dat arbeidsomstandigheden bij afhandelaars strikt genomen de verantwoordelijkheid zijn van die bedrijven zelf, maar erkent de eigen invloed op het sjouwwerk. "Het was lange tijd de wens, ook vanuit de politiek, dat Schiphol financieel goed kon concurreren. Daarbij is veel gelet op de kosten en te weinig op zaken als arbeidsomstandigheden. We vinden nu zelf dat wij meer betrokken moeten zijn bij de arbeidsomstandigheden, ook bij andere werkgevers", verklaart een woordvoerder.
De luchthaven kijkt nu naar mogelijkheden om beter toe te zien op het gebruik van hulpmiddelen die sjouwwerk minder schadelijk moeten maken.
Arbeidsinspectie: te zwaar tilwerk
De Arbeidsinspectie heeft inmiddels na twaalf jaar afwezigheid op Schiphol gekeken hoe de arbeidsomstandigheden voor de bagageafhandelaars zijn. En de conclusie komt overeen met die van het onderzoek van NOS en Nieuwsuur: werknemers van bagage- en vrachtafhandelaars op Schiphol moeten nog vaak te zwaar tilwerk doen.
Na een bezoek aan de werkruimtes van afhandelaars constateerden inspecteurs afgelopen vrijdag 'dat het mis is', laat een woordvoerder van de Arbeidsinspectie weten. Zo werden tilhulpmiddelen niet gebruikt.
De Arbeidsinspectie bevestigt na 2010 niet meer op controle te zijn geweest op Schiphol. Zij vertrouwde erop dat de werkgevers, na een jarenlang verbetertraject, zich aan afspraken over de inzet van tilhulpmiddelen zouden houden. Maar er is nog een reden: "De afgelopen twaalf jaar hebben we ook geen enkele melding gekregen dat er iets mis zou kunnen zijn, ook niet van bedrijfsartsen", stelt de woordvoerder van de inspectie.