Verloren koffers Schiphol dankzij Jasmijn terug bij eigenaar: 'Telefoonnummer op label'
Menig vliegvakantieganger maakt zich er druk om: komt mijn koffer wel aan? Jasmijn Blokhuis – van Dijk (29) besloot te helpen toen ze een berg koffers zag staan in de bagagehal van Schiphol. Ze zocht naar contactgegevens op de labels en herenigde zo een paar gelukkigen met hun bagage.
Jasmijn en haar man Jeoffrey uit Bunschoten-Spakenburg hadden net een heerlijke vakantie op het Griekse eiland Rhodos achter de rug. Na alle berichten over de chaos rondom koffers op Schiphol hielden ze hun hart vast. Maar het geluk was aan hun kant: na een half uur wachten verscheen hun bagage op de band.
Tijdens het wachten, in de nacht van woensdag op donderdag, zagen ze een berg 'weeskoffers' staan. "Het waren echt heel veel koffers, naast de bagagebanden", zegt Jasmijn tegen RTL Nieuws. "Er stonden ook fietsen en surfplanken. Van alles eigenlijk, net een rommelmarkt."
"Ik had online een bericht gelezen dat het helpt als je weet waar je verloren koffer precies staat", vertelt Jasmijn verder. Ze kon zonder problemen bij de berg bagage komen.
"Dus gingen we op zoek naar contactgegevens op de labels. De meeste koffers hadden geen adresgegevens, maar er waren ook veel koffers met een telefoonnummer erop." Ondanks dat het midden in de nacht was stuurde Jasmijn berichtjes naar de telefoonnummers.
Een van de telefoonnummers – en koffers – was van Linda Kamstra (29) uit Groningen. Ze zag het bericht 's ochtends. "Ik kreeg meteen kippenvel, en sprong direct uit bed. Dat was mijn koffer op de foto", vertelt ze blij. "Ik vond het initiatief van Jasmijn helemaal geweldig."
Linda raakte haar koffer kwijt na een vakantie van ruim twee weken in Albanië, samen met haar verloofde. "Op de heenweg ging het helemaal goed. Maar toen we maandagmiddag terugkwamen op Schiphol hadden wij al snel door dat onze koffers er niet bijzaten."
Het Groningse stel ging direct naar de balie van de luchtvaartmaatschappij. Daar moesten ze anderhalf uur wachten, waarna ze de mededeling kregen dat ze online een formulier moesten invullen. Daarna zat er niets anders op: naar huis zonder hun spullen.
"Er zaten helaas best wat belangrijke en waardevolle spullen in de koffers, zoals een fototoestel, sieraden en medicatie." Dat was niet het enige vervelende aan de vermiste bagage: "Al mijn kleding zat in de koffer, dus ik had ook helemaal geen ondergoed."
Uren rijden terug naar Schiphol
Na het bericht van Jasmijn vertrok Linda direct met de auto naar Schiphol, een rit van 2,5 uur vanaf Groningen. Onderweg belde ze met het vliegveld om te vragen of ze de bagagehal in mocht om haar eigendom op te halen.
"Eigenlijk was dat niet de bedoeling zeiden ze, maar ik mocht bij wijze van uitzondering toch een kijkje gaan nemen omdat ik de foto van Jasmijn had gekregen." Na even zoeken vond ze inderdaad haar lichtroze koffer. "Maar helaas zat de koffer van mijn verloofde – met de camera en de sieraden – er niet bij."
Omdat Linda zo blij was met het bericht over haar koffer, besloot ze hetzelfde te doen. "Ik heb zo'n 60 koffers nagekeken en twee met telefoonnummers gevonden. Die mensen heb ik benaderd."
De actie van Jasmijn kan op veel goedkeuring rekenen. Haar Facebookbericht erover is al duizenden keren bekeken en gedeeld. "Ik hoop op een sneeuwbaleffect", zegt ze. "Zodat we elkaar kunnen helpen verloren koffers terug te vinden."
Schiphol: 'Telefoonnummers opzoeken niet de bedoeling'
Schiphol bevestigt aan RTL Nieuws dat sommige mensen worden toegelaten in de bagagehal om hun koffer op te halen. Toch benadrukt een woordvoerder van de luchthaven dat de actie van Jasmijn eigenlijk niet wenselijk is. "Het is niet de bedoeling dat iemand de privégegevens van een ander zomaar gaat gebruiken", laat een woordvoerder weten. "Mensen moeten rekening houden met elkaars privacy."
Op de vraag hoe het kan dat iemand ongehinderd bij de achtergebleven bagage kan komen, antwoordt de woordvoerder: "De koffers staan in principe achter de douane in beveiligd gebied. We zijn dagelijks bezig om koffers daar weg te halen en over te brengen naar een hangar. Bij ons zijn ook geen berichten bekend van meer diefstallen."
Volgens de luchthaven zijn de grootste problemen met achtergebleven koffers inmiddels opgelost. "Er zijn afgelopen maanden meer dan 10.000 koffers op Schiphol blijven staan door onder meer een personeelstekort bij de bagageafhandeling en de luchtvaarmaatschappijen. Daarvan is het grootste gedeelte nu weer terug bij de eigenaar."