Robots moeten straks jouw koffers tillen op Schiphol
Schiphol test een nieuwe robot die in de bagagehal koffers kan tillen. De robot is bedoeld om het werk voor personeel te verlichten. Daarnaast test de luchthaven een robot die koffers opzij kan schuiven naar de bagageband.
De Arbeidsinspectie liet in maart al weten dat de bedrijven die op de luchthaven verantwoordelijk zijn voor de bagage per direct hulpmiddelen in moeten gaan zetten. Zij deden volgens de inspectie te weinig om de fysieke belasting van werknemers te beperken.
Ook eiste de inspectie dat het afhandelen van bagage binnen twee jaar volledig geautomatiseerd of gemechaniseerd zou worden. Iets wat Schiphol ambitieus noemde. De luchthaven zei toen wel 'alles in het werk te zullen stellen' om de bagageafhandeling 'zo snel mogelijk' te automatiseren. De tests van nu horen daar dus bij.
Schiphol zegt naast de til- en schuifrobot nog een aantal andere 'tilhulpen' en volledig geautomatiseerde systemen te willen testen.
Bakkerijen
De tilrobot wordt in samenwerking met Aviapartner getest. Oorspronkelijk werd de robot gebruikt in andere bedrijven zoals bakkerijen, maar inmiddels is het apparaat doorontwikkeld voor gebruik op een vliegveld.
Schiphol verwacht dat de robot minimaal 80 procent van de koffers kan optillen, maar mikt op 90 procent.
De robot die koffers opzij kan helpen schuiven, wordt momenteel bij KLM getest. Die is bedoeld om tussen de bagageband van vliegtuigen en de bagagecontainer te worden geschoven. Daardoor zou er minder moeten worden getild. Bovendien was op die plek nog geen hulpmiddel beschikbaar.
Chaos door tekort
Vorig jaar was het lang chaos op Schiphol. Door een tekort aan personeel, waaronder op de bagage-afdelingen, ontstonden lange wachtrijen en raakten duizenden koffers kwijt.