Treinverkeer in 2026 weer flink verstoord door grootschalige spoorwerken

Spoorbeheerder Prorail gaat volgend jaar op meer dan 400 punten aan de slag om het spoor te onderhouden. Uiteindelijk zijn treinreizigers daardoor beter af, maar tot dat het werk klaar is, is er sprake van veel overlast. Eigenlijk is er veel meer geld nodig voor het spoor, om 'Duitse toestanden' te voorkomen, vindt ProRail.
Reis je tussen Alphen aan den Rijn en Bodegraven? Dan moet je straks maar liefst negen maanden lang een alternatief zien te vinden. En als je langs Voerendaal gaat, dan moet je 40 dagen op een andere manier reizen.
400 plekken
Daar blijft het niet bij. Want naast deze projecten werkt ProRail op nog eens ruim 400 plekken aan het spoor. Zoals op Amsterdam Centraal, waar nog steeds wordt gewerkt aan spoorbruggen, in Rotterdam (waar ProRail werkt aan het treinbeveiligingssysteem), en de Maaslijn tussen Nijmegen en Roermond (die wordt geëlektrificeerd).

En er zijn nog veel meer plekken waar Prorail aan de slag gaat en er dus overlast ontstaat. Zo wordt er in Vught gewerkt aan het deels verdiept aanleggen van het spoor, waardoor er tijdelijk sprake is van bouwverkeer en geluidshinder.
'Duurder uit'
Maar ProRail klaagt dat er eigenlijk veel meer geld moet naar het spoor in ons land. Nu komt de nadruk te liggen op 'minimaal' onderhoud, terwijl er juist geld moet gaan naar 'vernieuwing', aldus de spoorbeheerder. Dan zouden projecten die al zijn begonnen ook kunnen worden afgemaakt.
Maar door tekorten aan geld en technisch personeel kan het spoor op steeds meer plekken niet 'toekomstklaar' worden gemaakt, zegt de spoorbeheerder. Deze waarschuwt dat we op deze manier uiteindelijk met zijn allen duurder uit zijn.
Vernieuwing
Topman John Voppen van ProRail wijst hierbij op de situatie in Haarlem, waar uitbreidings- en vernieuwingsprojecten voorlopig niet doorgaan, omdat er 60 miljoen euro tekort is. En voor tal van andere projecten speelt hetzelfde.
Zo is er meer geld nodig voor de reconstructie van de HSL, waar door constructiefouten tijdens het ontwerp en de aanleg van de spoorlijn de Hoge Snelheidstrein (HSL) op sommige stukken veel langzamer kan rijden dan de bedoeling is.
En er is ook geld nodig om het spoor geschikt te maken voor militair transport, voor extra perrons in Eindhoven, investeringen in de 'Oude lijn' (tussen Leiden en Dordrecht) en het versneld aanleggen van het nieuwe treinbeveiligingssysteem ERMTS.
Meer geld nodig
Nu geeft Nederland 1,2 procent van het bpp (zeg maar de omvang van de economie) uit aan infrastructuur, maar dat zou minimaal 2 procent moeten zijn, om te voorkomen dat de situatie bij ons net zo wordt als in Duitsland, vindt Voppen. In Duitsland zijn treinen geregeld vertraagd, of ze vallen uit.
Voppen wil ook meer geld voor de preventie van zelfdoding, mede omdat zelfdodingen voor 25 procent van de verstoringen op het spoor zorgen. Dan kunnen meer slimme camera's worden opgehangen en risicovolle plekken worden aangepast.
In het Gelderse Meteren botste een maand geleden een trein op een vrachtwagen vol met peren. Het treinverkeer lag een week stil en het herstel kostte veel geld:
