Ook stroomprijs stijgt hard, en dat gaat de elektrische rijder merken
De energieprijzen stijgen, stijgen en stijgen. En niet alleen gas wordt duurder, ook de prijs van stroom gaat hard omhoog. Waar we voorheen rond de 20 cent per kilowattuur betaalden, betalen we tegenwoordig zo'n 40 en soms zelfs 50 cent per kilowattuur. Een verdubbeling dus, maar wat betekent het?
We gebruiken stroom natuurlijk voor van alles en nog wat. Voor het opladen van je smartphone verbruiken we jaarlijks maximaal 10 kilowattuur, ter waarde van twee euro per jaar. Door de prijsstijging is dat nu dus gemiddeld vier euro. Andere apparaten verbruiken veel meer: vier uur per dag televisie kijken zo'n kost 220 kilowattuur per jaar. Dit kostte voorheen 44 euro, nu maar liefst 88 euro.
Gasprijs en stroomprijs
Toch gaat de meeste aandacht naar de prijsstijging van gas. "Dat is een groter deel van onze rekening", vertelt Tomas Bleker, energiespecialist bij Pricewise, aan EditieNL.
Volgens hem betaalt een gemiddeld huishouden vijfhonderd euro per jaar dan voorheen. Het gaat dan om een eenjarig contract op basis van verbruik van 3500 kilowattuur en 1500 kubieke meter gas. "Daarvan is 350 euro gas en 150 euro stroom."
De gasprijs werkt door in de stroomprijs. "Veel stroom wordt opgewekt in gascentrales. We proberen stroom op te wekken uit zonne- en windenergie, maar dat is bij lange na niet genoeg om Nederland draaiende te houden."
"De prijsstijging is eigenlijk een grote cocktail van ellende", vindt Bleker. Maar waar stopt deze stijging? Dat is volgens hem lastig te voorspellen. "We gaan een periode in waar we minder zonlicht hebben en daarmee ook minder zonne-energie kunnen opwekken. Als we mazzel hebben, dan hebben we een winderige herfst die de stroomprijs kan drukken."
Het vervelende is volgens hem ook dat er geen goed systeem is waarmee we een overschot aan elektriciteit kunnen opslaan. "Dus in periodes met weinig wind en zon zullen we een beroep moeten doen op kolen- en gascentrales. En dat is nu ontzettend duur."
Elektrisch rijden
Daarnaast groeit de vraag naar stroom door het toenemende gebruik van elektrische auto's. "Daar waar bestuurders van benzineauto's klagen dat het zo duur is aan de pomp, kan het zomaar zijn dat elektrische rijders dat straks ook gaan meemaken aan de laadpaal."
Daar is Maarten Hachmang van Laadpastop10 ook bang voor. "De stijgende stroomkosten gaan invloed hebben op het elektrisch rijden. Alleen niemand weet concreet hoeveel en wanneer", vertelt hij aan EditieNL.
Toch is de verwachting dat de laadprijzen op straat voorlopig niet zullen stijgen. "Daarvoor worden vaak meerjarige stroomcontracten afgesloten." Voor laadpalen aan huis is dit anders. "Heb je een variabel stroomtarief dat vorige week 40 procent is gestegen, dan zul je deze dagen ook 40 procent maar betalen voor het opladen van je auto dan twee weken geleden."
Laden op het werk
Maar wat er valt hieraan te doen? "Zo lang je thuis nog een gunstig tarief in je contract hebt staan van bijvoorbeeld 22 cent per kilowattuur, dan is thuis opladen nog altijd de goedkoopste optie en bespaar je zo'n 60 procent ten opzichte van tanken. Zeker met de huidige brandstofprijzen ben je dan verreweg het goedkoopste uit."
Mocht de Europese energiecrisis voor een lange periode aanhouden, dan zal dit ook in de stroomtarieven merkbaar worden. "Heb je thuis een variabel stroomtarief, kijk dan naar de prijs per kilowattuur. Is dit hoger van 36 cent, inclusief belastingen en btw, dan kan het lonen om bij de laadpaal op straat of op het werk te laden."