Sinterklaasjournaal haalt alle programma's in: 'Hele land is ermee bezig'
Het Sinterklaasjournaal heeft gisteren alle andere programma's verslagen qua kijkcijfers. Kijkcijferexpert Tina Nijkamp meldt dat het Sinterklaasjournaal bijna 1,9 miljoen kijkers trok. Daarmee haalt het onder meer het NOS Journaal en het RTL Nieuws van half acht in.
Inmiddels bestaat het Sinterklaasjournaal zo'n 22 jaar, maar niet eerder scoorde het zo goed. Tina Nijkamp zegt zelfs dat geen enkel kinderprogramma ooit zo hoog heeft gescoord. "Dit is bizar, heel uitzonderlijk", zegt ze tegen Editie NL. "Iedereen is helemaal wild. Zelf heb ik ook gekeken."
De afgelopen jaren scoorde het programma steevast goed. "Dat werd geweten aan corona, maar vorig jaar scoorde het eigenlijk nog hoger dan in de coronatijd. Toen haalde de eerste aflevering 1,3 miljoen kijkers."
Dubbele laag
Opvallend is dat ook veel volwassenen gisteren hebben gekeken. "Net als sommige films zitten er grapjes in die eigenlijk voor volwassenen zijn", zegt Nijkamp. "Die zijn voor bepaalde kinderen misschien onbegrijpelijk."
Ook volgens mediadeskundige Ron Vergouwen is die 'dubbele laag' een succesfactor van het programma. Hij is zelf ook een trouwe kijker. "De makers van het Sinterklaasjournaal weten het op een heel speelse wijze leuk te maken voor kinderen én ouders", zegt hij. "Het is leuk en spannend voor de kinderen, want het dreigt elk jaar mis te gaan. Aan de andere kant is het ook aantrekkelijk voor ouders, met leuke gastrollen en verwijzingen naar dingen die spelen in de samenleving."
Traditie
Inmiddels is het volgen van het Sinterklaasjournaal bij veel mensen uitgegroeid tot een ware traditie. "Iedereen weet dat het begint, een week voor de intocht." Vergouwen noemt het programma een kijkcijferkanon. "Dit soort kijkcijfers om zes uur zijn bijzonder. Als het al voorkomt, dan is het rond een uur of half negen, tijdens primetime. Maar Nederland snelt dus naar huis voor het Sinterklaasjournaal. Het hele land lijkt er mee bezig te zijn."
Dit jaar is er zelfs een voor- en nabeschouwingsprogramma voor het Sinterklaasjournaal. "De hype wordt daardoor wat meer aangewakkerd. Het is een soort educatief programma, ik was er positief door verrast", zegt de mediadeskundige.
Positieve boodschap
Naast de hype die om het programma heen wordt gecreëerd, denkt kijkcijferdeskundige Nijkamp dat mensen simpelweg behoefte hebben aan iets positiefs. "Ik denk dat mensen weer zin hebben in Sinterklaas, er is extra behoefte aan gezelligheid", verklaart ze. "Er is veel narigheid in de wereld, dus mensen gaan dan hun eigen cocon in. Ik heb zelf bijvoorbeeld de kerstboom al staan."
Ook Vergouwen denkt dat mensen het Sinterklaasjournaal kijken voor wat positiviteit. "Anders dan in de echte maatschappij, weet je dat in het Sinterklaasjournaal alles weer goed komt. Het eindigt met een groot pietenfeest en dan is het probleem opgelost", zegt hij. "Maar hoe het dan wordt opgelost, daar ben je benieuwd naar. Je wil erover mee kunnen praten."
Gaat het zo door?
Of Nijkamp denkt dat die hoge kijkcijfers zullen doorzetten? "De eerste aflevering wordt vaak het meest bekeken, dus ik verwacht wel dat het iets gaat zakken. De cijfers zakken altijd als de Sint in het land is, want dan is het niet meer spannend of-ie nou wel of niet komt."
Nijkamp sluit af: "Ik verwacht niet dat het Sinterklaasjournaal nog hoger dan gisteren gaat scoren. Maar ik verwacht wel dat, als de Sint er volgende week is, het boven het miljoen blijft scoren."